Moerdijk kan aan de slag met zijn voorgenomen Havenstrategie om in de periode tot 2030 te groeien tot een ‘hotspot voor duurzame logistiek en procesindustrie in de Vlaams-Nederlandse Delta’. Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Brabant, het college van burgemeester en wethouders van Moerdijk en de raad van bestuur van het Havenschap Moerdijk hebben daarmee ingestemd. Begin juli beslissen Provinciale Staten en de gemeenteraad over de plannen.
‘De Havenstrategie geeft aan dat de combinatie van beschikbare ruimte, industrie en de ideale ligging aan het water met verbindingen naar het achterland volop kansen biedt voor het Haven- en Industrieterrein Moerdijk om de komende decennia verder te groeien’, aldus een gezamenlijk persbericht. ‘Deze groei is nodig voor de economie en werkgelegenheid in West-Brabant.’
Kansen zien Gedeputeerde Staten, het gemeentebestuur en het Havenschap met name op het gebied van duurzame logistiek en duurzame ontwikkeling van de chemie en de procesindustrie. Moerdijk wil zich vooral richten de afhandeling van containers die via de havens van Rotterdam en Antwerpen Europa binnen komen. Daarnaast streeft het Havenschap ernaar om het aantal Europese kustvaartroutes dat Moerdijk aandoet, te laten groeien.
Logistiek Park Moerdijk
Het Logistiek Park Moerdijk beoogt een belangrijke rol spelen bij de groei in het afhandelen van containers van de havens van Rotterdam en Antwerpen. Gedeputeerde Staten hebben het ontwerp inpassingsplan en het ontwerp exploitatieplan voor Logistiek Park Moerdijk al vastgesteld.
Deze plannen maken de ontwikkeling van een grootschalig logistiek bedrijventerrein mogelijk in de gemeente Moerdijk. In totaal gaat het om ongeveer 142 hectare voor logistieke bedrijven. Logistiek Park Moerdijk is vooral bedoeld voor grootschalige Value Added Logistics-bedrijven (VAL), die zich naast reguliere opslag- en distributieactiviteiten richten op activiteiten die toegevoegde waarde opleveren.
Verhuizen
De bevolking van Moerdijk is minder enthousiast. De inwoners vrezen dat het dorp straks niet meer leefbaar is door alle economische en transportactiviteiten. Deze en vergelijkbare reacties hebben ertoe geleid dat in de definitieve Havenstrategie meer aandacht is voor thema’s als ‘duurzaam ruimtegebruik, veiligheid verkeersstromen, verminderen uitstoot milieuhinderlijke stoffen, energieneutraliteit en waterkwaliteit’.
Inwoners krijgen daarnaast met de zogenaamde Moerdijkregeling de keuze om wel of niet te blijven wonen in Moerdijk. dit is een vangnet voor mensen die hun huis niet verkocht krijgen. Mensen kunnen met de regeling hun huis verkopen voor een gegarandeerd bedrag aan de gemeente.
Als iemand besluit van de regeling gebruik te maken, dan krijgt de gemeente een half jaar de tijd om het huis te verkopen op de particuliere markt. Lukt dat niet, dan koopt de gemeente het huis. Eigenaren krijgen 95 procent van de taxatiewaarde. Mensen kunnen altijd van de regeling gebruik maken, ook als zij pas over een aantal jaren hun woning willen verkopen.
Investeringspakket
Verder is er een investeringspakket voor het drop en de omgeving. Dat is bestemd voor het verfraaien van het haventje, bouwen van een nieuw dorpshuis, verbeteren van de veiligheid, aanpak van de verkeershinder, aanpak van de stank- en geurhinder, de bouw van een aantal nieuwe woningen en het opknappen van woningen.
Voor deze maatregelen is op dit moment 8 miljoen euro beschikbaar. Daarnaast komt er bij het definitief doorgaan van het Logistiek Park Moerdijk een bijdrage beschikbaar van 12 miljoen euro om ook te besteden in het dorp.