Raymond Riemen nam zijn benoeming tot Rotterdams Havenman van het Jaar 2013 te baat om te pleiten voor erkenning van de havenactiviteiten. ‘Er wordt vaak geroepen dat het alleen dozen schuiven is, maar dat klopt niet. We doen veel meer met de lading en voegen zodoende waarde toe aan de logistieke keten van onze klanten.’
Verbreding
De ceo van de Broekman Group werd maandag 13 januari gehuldigd aan boord van de Smaragd 2. Dat gebeurde in het bijzijn van vrijwel alle oud-winnaars, havenjournalisten burgemeester Aboutaleb en havenwethouder Baljeu.
Theo Jongedijk, de voorzitter van Stichting Havenman/vrouw van het Jaar, reikte de oorkonde uit en noemde Riemen ‘de man van de toegevoegde waarde’ en ‘een ondernemer met logistieke visie’, die de Broekman Group door ‘verbreding tot in alle uithoeken van de wereld’ een stevig fundament gaf.
Voetsporen
Riemen treedt in de voetsporen van zijn voorganger bij de Broekman Group, Wim Pesselse. Hij werd in 1995 tot Havenman gekozen. ‘De Broekman Group van nu is niet meer de Broekman Group van nu’, aldus Jongedijk in zijn toespraak. ‘Er zit achttien jaar tussen; dat is een hele generatie.
Raymond Riemen (rechts) toost met Theo Jongedijk op zijn eretitel.
Riemen heeft het bedrijf in de veertien jaar dat hij het nu leidt uitgebouwd; onder andere met meer specialismen en nieuwe vestigingen en overnames in binnen- en buitenland. De autoterminal in Rozenburg – voorheen de voornaamste tak – maakt nog maar 15 procent uit van de totale omzet. Jongedijk, die de voorzittershamer na de ceremonie neerlegde omdat hij gestopt is als haven- en economieredacteur bij de Telegraaf, zei: ‘Hij bouwde het bedrijf om van cargadoor naar logistiek dienstverlener.’
Drie pijlers heeft het Rotterdamse bedrijf tegenwoordig: verpakte chemie, staal en truck/automotive. Maar daaromheen worden tal van verwante en aanvullende diensten aangeboden.
Oproep
In het verlengde van zijn pleidooi voor erkenning van de toegevoegde waarde van de havenactiviteiten deed Riemen een oproep aan het Havenbedrijf Rotterdam en de politiek: ‘Blijf ruimte geven aan logistieke dienstverlening. Dat betekent ook: differentieer in grondprijzen. Wij kunnen niet dezelfde tarieven betalen als de olieterminals.’