Koninklijke Rotra start met de aanleg van een eigen loskade in Doesburg. Als gevolg van de ontwikkeling van Maasvlakte 2 en de daarmee toenemende binnenvaartoverslag versterkt Rotra’s initiatief de regio als logistiek knooppunt tussen Rotterdam/Antwerpen en een straal van 30 – 40 kilometer rondom Doesburg.
Zo komt de kade eruit te zien.
(illustratie Koninklijke Rotra)
“Met een eigen kade zet Rotra in op duurzamer en bovenal goedkoper transport voor lokale verladers door de verplaatsing van transport per truck naar transport per binnenwater”, kondigt het bedrijf aan, dat groot is geworden in het wegvervoer. “Productiebedrijven in de regio kunnen hierdoor competitief blijven produceren.” Met de modal shift verwacht Rotra 194 vrachtwagenritten per week mnder te hoeven doen.
IJssel
De aanbesteding voor de aanleg bevindt zich inmiddels in de afrondende fase. De geselecteerde aannemer start komend voorjaar met de activiteiten. Tot die tijd zijn toch geen werkzaamheden toegestaan in verband met de waterstand in de winterperiode.
De laad- en loswal met overslagterrein wordt gerealiseerd tussen de rondweg en de oever van de dode arm van de IJssel aan de noordzijde van Rotra’s bedrijfsperceel. Het plangebied wordt aan de noord- en zuidzijde begrensd door respectievelijk de IJssel en de eigen bedrijfsgebouwen.
Interesse van andere bedrijven
De ontwikkeling van de laad- en loskade in combinatie met het op- en overslagterrein dient een breder maatschappelijk belang dan alleen het belang van Rotra, vindt het bedrijf. “De kade dient de economie en werkgelegenheid in de regio en het geeft bedrijven in de regio de kans goederen groener en kostenefficiënter te vervoeren.”
Inmiddels hebben diverse bedrijven interesse getoond in de toekomstige voorziening. Zij kunnen van de volledige kade, met overslagterrein, gebruikmaken. Mits die activiteiten “passen binnen de gangbare bedrijfsvoering en beveiliging van Rotra en voldaan wordt aan de eisen en randvoorwaarden zoals die zijn gedefinieerd in de verschillende ontheffingen en vergunningen”.
Alternatief
De loswal is onmisbaar voor een milieuvriendelijk alternatief voor het steeds meer vastlopende containervervoer over de weg. Containers die nu per truck vanuit de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen worden vervoerd kunnen na aanleg van de kade per binnenschip worden vervoerd.
“Afhankelijk van het type schip dat bij Rotra afmeert, kan gesteld worden dat er tussen 30 en 97 vrachtwagens vervangen worden door één binnenvaartschip. Dit betekent een reductie tot ongeveer 194 vrachtwagenbewegingen per week.” Verder zullen via de kade containers vervoerd en overgeslagen gaan worden van derden.