De aanleg van een speciaal spoor voor gevaarlijke stoffen per trein is overbodig en zonde van het geld. In de binnenvaart leeft de vrees dat er serieus werk van dat idee gemaakt wordt na de treinramp in het Belgische Wetteren. Niet wéér een apart spoor, klinkt het. De Betuweroute is velen nog steeds een doorn in het oog. De lading kan beter worden overgeheveld naar het water. Daar is capaciteit genoeg en de binnentankvaart is, mede door de dubbelwandigheid van de schepen, veiliger.
Binnenvaart zit bui al hangen na treinramp bij Wetteren
De treinramp van zaterdagnacht 4 mei in het Belgische Wetteren leidde afgelopen dagen tot hernieuwde discussies over de (on)veiligheid van het spoorvervoer. Diverse gemeenten in Zuid-Holland en Noord-Brabant waar de goederentrein doorheen was gereden, roepen nu op een apart spoor voor treinen die chemische lading vervoeren. Dordrecht en Zwijndrecht willen, volgens berichtgeving in het AD, daarover het gesprek aangaan met de Tweede Kamer en Provincie Zuid-Holland.
Het Europees Parlement zou al plannen hebben voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een speciaal spoor voor gevaarlijke stoffen. Ook de Vlaamse politieke partij Groen voelt daarvoor. “Dit ongeval moet de aanleiding zijn van een grondig debat over de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke producten over het spoor”, zei fractieleider Stefaan van Hoecke, die Kamervragen stelde over de kwestie. Hij noemt de Betuweroute in Nederland als voorbeeld. “Veel treinen met gevaarlijke stoffen hoeven als gevolg niet meer door dichtbevolkt gebied rijden. Ook in België moet deze mogelijkheid worden onderzocht. “
Inferno
De trein van DB Schenker was vrijdagavond 3 mei vertrokken van rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht met als bestemming de Gentse zeehaven. In de tankwagons zat onder meer het kankerverwekkende en uiterst brandbare acrylnitril. In Wetteren, vlak voor Gent, ontspoorde de trein waarna drie van de dertien wagons ontploften en een inferno veroorzaakten. Bij de brand kwamen giftige dampen vrij. In een straal van 500 meter werden omwonenden geëvacueerd. De giftige dampen verspreidden zich niet alleen door de lucht, maar kwamen via het bluswater door de riolering in een groter gebied woningen binnen. Eén man overleed; 49 mensen raakte gewond.
Veilig
Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen, werd maandag 6 emi in diverse kranten opgevoerd. Volgens hem zijn de reacties overtrokken. “Spoorvervoer is oneindig veel veiliger dan bijvoorbeeld vervoer over de weg”, citeerde het AD hem. De Telegraaf tekende op: “Transport over het Nederlandse spoor is een van de best geregisseerde transporten in ons land: we weten precies wat er waar en wanneer rijdt. Bovendien laten ongevallen in het verleden zien dat wanneer treinen op elkaar botsen, de schade relatief beperkt blijft.”
Helsloot stelt ook dat een apart spoor, ver buiten de bebouwde kom fysiek en economisch niet haalbaar is. Vanuit de binnenvaart klinken stemmen dat zo’n spoor ook helemaal niet nodig is. De tonnages chemicaliën die nu per trein gaan kunnen gemakkelijk en veiliger over water worden getransporteerd. Het gaat om circa 3,5 miljoen ton per jaar. De tankvaart doet zo’n 67 miljoen ton; de weg 9,5 miljoen ton.
Schelde
De autoriteiten lieten het vervuilde bluswater in tweede instantie gecontroleerd lozen op de Schelde. Dat zou ongevaarlijk zijn. Het waterbekken bij een zuiveringsinstallatie was namelijk vol geraakt. Het vervuilde water dat in de bekkens achterblijft is overgepompt op een tanker uit Amsterdam.
Wilt u reageren op dit artikel? Mail dan naar [email protected].