Slecht nieuws voor de binnentankvaart: de havenbedrijven van Rotterdam en Antwerpen hebben plannen voor de aanleg van een nieuwe pijpleidingbundel tussen beide havens. Daardoor zouden in de toekomst olieproducten, chemieproducten, industriële gassen en kooldioxide vervoerd moeten worden. Dat zou ten koste gaan van het ladingaanbod voor de binnenvaart.
(foto Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen)
Een jaar geleden hebben het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en Havenbedrijf Rotterdam aangekondigd te gaan samenwerken om de mogelijkheden te onderzoeken naar de versterking van de pijpleidinginfrastructuur tussen de twee havens. De havenbedrijven hebben daartoe gezamenlijk een tracéstudie en globale kostenraming voor de ontwikkeling van een pijpleidingbundel tussen Antwerpen en Rotterdam laten uitvoeren. De komende tijd willen de havenbedrijven op basis van de resultaten van de studie een gezamenlijke business propositie opstellen en aan investeerders en mogelijke gebruikers in hun havens voorleggen.
Olie, chemie, gassen en kooldioxide
Er is onderzoek gedaan naar een bundel van vier leidingen: voor olieproducten, chemieproducten, industriële gassen en kooldioxide. Het gaat om een tracé van 130 kilometer tussen het hart van de Antwerpse haven en de Maasvlakte.
Tussen de twee havens is de bundel gepland in de 75 kilometer lange landelijke Buisleidingenstraat, die door Brabant, langs Moerdijk en door de Zuid-Hollandse eilanden loopt. In deze Buisleidingenstraat liggen al diverse leidingen – totale lengte circa 1.400 kilometer. In de havens zelf ligt ook ongeveer zo veel aan kilometers leiding tussen bedrijven.
“Duurzaam alternatief”
“Een nieuwe leidingenbundel zou de industriële clusters van beide havens verder kunnen versterken en het transport van de meest milieuvriendelijke transportmodus stimuleren”, schrijft Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen in een verklaring. “Pijpleidinginfrastructuur is een veilig en duurzaam alternatief voor transport via weg, water en spoor, verbetert de bereikbaarheid en flexibiliteit, en zorgt ervoor dat de haven- en industriecomplexen van Antwerpen en Rotterdam zich kunnen blijven ontwikkelen.”
Investeerders
Het is nog geen uitgemaakte zaak dat de nieuwe leidingen worden aangelegd. Aan potentiële investeerders en mogelijke gebruikers in Rotterdam en Antwerpen zal de komende maanden een business propositie worden voorgelegd. Als er interesse is en er een “duidelijke win-win uit voortvloeit voor beide havengemeenschappen”, wordt later dit jaar samen met die investeerders en marktpartijen een concreet plan opgesteld voor de pijpleidingbundel.