In samenwerking met alle havengebruikers heeft de Amsterdamse branchevereniging ORAM een nieuw convenant opgesteld waarin de Regeling Scheepsbewegingen wordt bekrachtigd. Het is zowel door de ORAM als de Rijkshavenmeester ondertekend.
Rijkshavenmeester Janine van Oosten en ORAM-Directeur Kees Noorman bij de ondertekening van het convenant. Op de achtergrond Willem Bentinck, voorzitter Commissie Scheepsbewegingen. (foto Ton Büchner)
Het oude convenant dateerde van 1999, maar was door het drukker geworden scheepvaartverkeer niet langer meer veilig en efficiënt. Het nieuwe convenant regelt de afhandeling van het scheepvaartverkeer in het hele Noordzeekanaalgebied. Vooral de spelregels rond het aanvragen van een ligplaats of een schutting in de zeesluis in IJmuiden zijn aangescherpt. Zo krijgen schepen nog maar een half uur de tijd om hun lig- en schutplaats in te nemen. Daarna komt dit ‘slot’ te vervallen.
(Dorothé van Geemert)