- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVarende Ondernemers nemen voortouw bij oprichting BLN

Varende Ondernemers nemen voortouw bij oprichting BLN

- Advertentie -

Delen

De varende ondernemers bij het CBRB hebben besloten om BLN op te richten, de branchebrede organisatie Binnenvaart Logistiek Nederland. Er is vooralsnog geen meerderheid in het Algemeen Bestuur van het CBRB voor die oprichting. Daarom hebben de voorzitters van de verschillende ledengroepen binnen de Ledengroep Varende Ondernemers binnen het CBRB besloten te ‘voorsorteren’. “Er is geen weg terug”, zegt Henry Wolthuis, voorzitter van de Ledengroep Varende Ondernemers. “Na 1 januari 2014 is er nog maar één branchevertegenwoordiging. Anders ben je als binnenvaart niet langer geloofwaardig.”

Het is zeker niet de bedoeling de ene club in tweeën te breken en een derde club op te richten. Wolthuis klinkt zeer overtuigend: “Er is maar één wens: een zo breed mogelijke, professionele vertegenwoordiging van de branche. Wij willen hiermee een signaal afgeven aan de rest van het CBRB. Het moet nu gebeuren.”
Ook Hans Jongepier, voorzitter van de VZ&G en bestuurslid van CBRB-groep Varende Ondernemers (VO) sluit zich daar volledig bij aan. Zowel hij als Ronald Versloot, voorzitter van de OPTO, de tankvaartpoot van de VO, bevestigen: “Er is geen Plan B. We zetten BLN door.”
De Binnenvaart Branche Unie (BBU) gaf vorige week al aan bij monde van voorzitter Roland Kortenhorst dat de BBU mede BLN zal oprichten. Voorzitter Arie Kraaijeveld van het Transitiecomité (dat al bijna twee jaar lang het samengaan van CBRB, BBU en Koninklijke Schuttevaer voorbereidt) heeft opdracht gegeven om de statuten voor de nieuwe vereniging BLN op te stellen. Koninklijke Schuttevaer beraadde zich gisteren (maandag 11 maart) op de nieuwe situatie.

Integratieovereenkomst
De aanleiding voor deze stap van de varende ondernemers is dat er binnen het Algemeen Bestuur van het CBRB vooralsnog geen meerderheid is voor het akkoord gaan met de vorig najaar opgestelde ‘integratieovereenkomst’. De tijd dringt echter, vinden Wolthuis, Versloot en Jongepier. Henry Wolthuis: “Elke fusie kost tijd, maar het was nu tijd om een duidelijk geluid te laten horen.”
Ronald Versloot: “We merken dat we leden gingen verliezen. De mensen willen vooruitgang zien.” Dat beaamt Hans Jongepier. “We hebben in de VZ&G nooit geklaagd over de dienstverlening van het CBRB, maar de laatste tijd hoor je toch kritische geluiden over het transitieproces.”
Versloot: “We moeten maatregelen voor de toekomst nemen. Het duurt te lang voor er concreet iets gebeurt. Als we niet oppassen, laten we politiek het moment voorbijgaan.”
Er zijn nog twee hobbels die moeten worden genomen voor enkele Ledengroepen van het CBRB, waardoor het bestuur nog niet akkoord kon gaan met die integratieovereenkomst. Dat zijn de harmonisatieregeling voor de contributie en de stemverhoudingen binnen de nieuwe club.
Henry Wolthuis over die stemverhoudingen: “Elke ledengroep binnen BLN moet krachtig genoeg worden vertegenwoordigd. Als de VZ&G naar Den Haag moet voor een specifiek probleem in de zand en grind, dan moet dat kunnen met professionele begeleiding door mensen van BLN.”
Ronald Versloot: “De rol van stemmen in een organisatie wordt overschat. Op het moment dat je gaat stemmen, is het al te laat.”
Henry Wolthuis: “Er worden verkiezingen uitgeschreven als het kabinet al is gevallen. Als we een algemene ledenvergadering hadden geëist als varende ondernemers, dan hadden we makkelijk een meerderheid gekregen voor ons standpunt, maar zo willen we het niet spelen. We geven een signaal en verwachten dat de andere ledengroepen binnen het CBRB ons voorbeeld volgen. Natuurlijk willen we dat de logistieke tak meegaat naar BLN!”
Ronald Versloot: “We gaan niemand het mes op de keel zetten.”
Hans Jongepier verwacht dat die contributieberekening knap ingewikkeld kan worden. “Het is ook iets dat uitgelegd moet worden aan de leden.” Hij signaleert ook wel onder de eigen achterban twijfels over de jongste ontwikkelingen. “We hebben met de VZ&G een aparte buitengewone ledenvergadering op 13 april.” Henry Wolthuis: “De contributie moet zo worden geregeld dat er geen machtsongelijkheid ontstaat. Grotere bedrijven kunnen vooral ook in natura bijdragen door hun knowhow te delen en menskracht ter beschikking te stellen.”
Met de oprichting van BLN willen de varende ondernemers dus een signaal afgeven, want er wordt nadrukkelijk niet gesproken over een breuk met het CBRB. Ronald Versloot: “We blijven tot 31 december lid van het CBRB en betalen dus ook de contributie. Zo valt er nergens een financieel gat. Het CBRB behartigt onze belangen en daar blijven we ook op vertrouwen. We gaan niet het wiel opnieuw uitvinden, en we gaan zeker niet een nieuwe club oprichten naast de al bestaande clubs. Het betekent inderdaad een dubbel lidmaatschap voor sommigen van ons.”
Dat is echter volgend jaar niet langer het geval. “Het CBRB moet per 1 januari opgaan in BLN”, stelt Henry Wolthuis resoluut. “En daarmee komt dus een einde aan het CBRB. Net als dat de KSV (Koninklijke Schuttevaer – red.) en de BBU opgaan in BLN. Het kan echt niet meer zo zijn dat er meerdere clubs zijn die namens de binnenvaart spreken. Als een buitenstaander ‘binnenvaart’ googelt, dan moet BLN bovenaan staan op je scherm en niet een hele reeks verschillende clubs waar hij uit moet kiezen.”

Oprichting
In de praktijk zal het er in eerste instantie op neerkomen dat BLN wordt opgericht door de BBU als organisatie, waarschijnlijk de organisatie VZ&G en een groep zelfstandige ondernemers die tevens zijn verenigd bij de Ledengroep Varende Ondernemers van het CBRB.
Hadden deze ondernemers niet beter lid kunnen worden van de BBU? Henry Wolthuis: “Daar is nooit sprake van geweest. Ook de leden van Kantoor Binnenvaart hebben voorgesorteerd voor BLN door de BBU op te richten. Wij gaan ervan uit dat de BBU ook weer verdwijnt als BLN eenmaal bestaat. Natuurlijk heeft dat allemaal tijd nodig. We weten ook dat de CBOB binnen de BBU een eigen secretariaat houdt. Dat kan best, maar naar buiten toe is er nog maar één stem, en dat is BLN vanaf 1 januari 2014.”
Ronald Versloot: “We gaan BLN oprichten en rekenen op een aanzuigende werking.”
Er is bij de varende ondernemers geen enkele twijfel over de relatie tussen de branchevereniging en de markt. “We hebben geen invloed op de markt”, zegt Henry Wolthuis. “We moeten ook niet suggereren dat met de oprichting van BLN de economie beter wordt.”
Versloot: “We moeten met het product binnenvaart bezig zijn. Dat doen we nu natuurlijk ook al, maar nog te versnipperd.” Hij ziet ook wel dat juist die markbeïnvloeding een probleem is voor sommige partijen, omdat van veel schippers nu eenmaal ook klanten bij het CBRB worden vertegenwoordigd. “Je mag van de wet de markt niet beïnvloeden. En als je dat dus weglaat, dan houd je de echte belangenbehartiging over.”
21 maart wordt een belangrijke dag voor de toekomst van de belangenbehartiging in de binnenvaart. Dan komen de Varende Ondernemers bijeen om te beslissen. Het advies van de voorzitters van de ledengroepen van Varende Ondernemers is helder: het is nu of nooit.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -