Ben Maelissa (l), Mart Valstar en Pim de Lange tijdens de ondertekening op het Stena-schip.
Aan boord van de Stena Transit, één van de vrachtschepen van Stena Line, tekenden Mart Valstar, voorzitter FC 7, Stena Line-directeur Pim de Lange en directeur Ben Maelissa van barge operator Danser een intentieverklaring om 10.000 – 15.000 containers van de Maasvlakte per binnenschip naar het Westland te vervoeren. Voor Stena Line betekent dit een extra investering in faciliteiten. Het project is onderdeel van Fresh Corridor.
Sjaak van der Tak, burgemeester van het Westland en Hans Goossensen namens provincie Zuid-Holland, feliciteerden de ondertekenaars. “De pilot die in augustus 2011 in alle vroegte werd beklonken, is hiermee geslaagd”, aldus Van der Tak. “De wereld vraagt om innovatieve oplossingen om 7,7 miljard mensen van goed en gezond voedsel te voorzien. Een efficiënte en duurzame logistiek in de keten levert hier een belangrijke bijdrage aan.”
Support
“Als provincie zijn we er van overtuigd dat een innovatieve toekomstgerichte havenactiviteiten onlosmakelijk verbonden zijn met een innovatieve en toekomstgerichte tuinbouwsector”, aldus Hans Goossensen. “Fresh Corridor is een goed voorbeeld van synchromodaal vervoer waarbij vernieuwingen zijn ingezet door het bedrijfsleven. Een omslag die we bij de overheid van harte ondersteunen.” Goossensen sprak hierbij de belofte uit als provincie support te blijven geven waar het kan, niet alleen in woorden, maar ook in daden. “We wachten op de volgende stap.”
Lessen
“Synchromodaal vervoer op trajecten in het Westland, naar de Ridderhaven, Waddinxveen, Rivierenland en de Betuwe leveren een CO2-reductie van ruim 7000 ton. Het aantal vrachtwagenkilometers neemt af met ruim zes miljoen”, aldus Willem Baljeu namens het Projectbestuur van Fresh Corridor. “Fresh Corridor heeft ons een aantal lessen geleerd. Snelheid is niet altijd geboden, het gaat om op tijd leveren. De snelheid van de modaliteiten voldoet. Bij deelnemers is het bewustzijn ontstaan van wat moet en hoe snel. Er is afstemming tussen binnenvaart en de terminals en er is transparantie gecreëerd in kosten en procestijden. Fresh Corridor is een voorbeeld voor de geplande topgebieden van overheid en bedrijfsleven.”