- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsArie Verberk: "Het is voor de binnenvaart nu of nooit" 

Arie Verberk: "Het is voor de binnenvaart nu of nooit" 

- Advertentie -

Delen

Het is voor de binnenvaart erop of eronder. Als er nu niet wordt samengewerkt tussen de individuele schippers en tussen de organisaties, dan moeten ze in de toekomst ook geen krokodillentranen meer huilen als het weer fout gaat bij een volgende crisis. Aldus prof. Drs. Arie Verberk, de binnenvaartambassadeur in zijn rapport dat vandaag door minister Melanie Schultz aan de Tweede Kamer is gezonden. In het rapport wordt zoals verwacht opgeroepen tot samenwerkingsverbanden. Dat is niet voor het eerst, erkent Verberk, maar hij zegt er wel meer uitgesproken dan voorheen bij dat als ‘de binnenvaart’ hier geen gehoor aan geeft, het een kwestie is van “Eigen schuld, dikke bult”.

Binnenvaartambassadeur Arie Verberk. (foto MGR)

Hij heeft tien actiepunten aangegeven, waar ook minister Melanie Schultz in de begeleidende brief aan de Tweede Kamer zegt achter te staan.

De actiepunten zijn:
1. Een overkoepeld actiepunt is dat de sector professioneler moet worden en daarmee ook minder opportunistisch, wat een cultuuromslag vergt;
2. Idealiter verenigen alle brancheverenigingen zich in één nieuwe, krachtige brancheorganisatie met veel leden; dit is nu niet realistisch en niet effectief. Als tussenstap wordt één uitvoeringsorganisatie opgericht waar de grote brancheorganisaties bepaalde verantwoordelijkheden aan mandateren;
3. De markttransparantie wordt vergroot door de ontwikkeling van een prijsindex;
4. Er worden samenwerkingsverbanden opgezet met een werkbare governance, verladers worden overgehaald lange termijncontracten te sluiten en er worden “best practices” uitgewerkt (modelstatuten, economische modellen et cetera);
5. Er vinden een goede lobby en gerichte investeringen plaats om de duurzaamheid van de binnenvaart te promoten en te verzekeren;
6. Er wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe logistieke concepten, waarbij in het bijzonder aandacht wordt besteed aan het verbeteren van planningssystemen, waardoor de betrouwbaarheid van de binnenvaart wordt geborgd;
7. Op onderwijs en scholing vindt een continue beleidsinzet plaats. Concrete knelpunten worden in samenwerking tussen partijen weggewerkt;
8. De binnenvaart vervult een actieve rol in het wegnemen van knelpunten in het containerachterlandvervoer. Er vindt vergaande coördinatie plaats tussen alle relevante partijen om het achterlandvervoer zo optimaal mogelijk te laten verlopen;
9. De focus bij het nader bekijken van de toekomst van het kleine schip moet liggen op de bedrijfsvoering van kleine schepen, waarbij centraal staat dat kleine schepen een renderende exploitatie moeten kunnen voeren;
10. Wijzigingsvoorstellen van regelgeving vanuit de CCR worden vergezeld van een duidelijke onderbouwing en impactanalyse.

Het volledige rapport is te vinden op de website van het ministerie van Infrastructuur & Milieu (voorheen V&W). klik hier om het te downloaden.

In de Binnenvaartkrant van dinsdag 9 november een interview met Arie Verberk over de achtergronden en een uitgebreide analyse van het rapport.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -