Vandaag is het exact vijftig jaar geleden dat bij Emmerich een grote scheepsramp plaatsvond. Op 7 oktober 1960 voer de gesleepte Deense veerboot Tina Scarlett bovenop de met 1.100 ton benzine geladen tanker Diamant. Een groot deel van de benzine stroomde in de Rijn en beide schepen raakten onbestuurbaar en in brand. Daardoor kwamen nog negen andere, afgemeerd liggende schepen in vuur te staan. De Rijn brandde over een breedte van 300 meter. Twee mensen kwamen om; acht raakten zwaar- en veertien lichtgewond.
De veerboot Tina Scarlett was in Keulen gebouwd voor een Deense rederij. Hij zou tussen Kopenhagen en Landskrona in Zweden ingezet worden. Het 78 meter lange schip (capaciteit: 700 passagiers en 70 auto’s) zou door de sleepboten Martin en Niederrhein naar Vlaardingen worden gebracht om daar zeewaardig gemaakt te worden.
Bij Emmerich liep het veer naar bakboord uit. De slepers hadden achteraf te weinig vermogen om de Tina Scarlett in bedwang te houden. Zeven jaar later werd tijdens de rechtszaak vastgesteld dat het roerwerk van de veerboot niet reageerde; de stroming dreef het vaartuig naar het voor anker liggende motortankschip Diamant.
Onbestuurbaar
De tanker was met 1150 ton benzine geladen. Bij de aanvaring liep een grote hoeveelheid daarvan in de Rijn. De Wasserschutzpolizei waarschuwde zo snel mogelijk de bemanningen van de bij Emerich liggende schepen. Na vijf tot acht minuten ontvlamde de benzine. De huizenhoge vlammen verspreidden zich in rap tempo over bijna de volle breedte van de rivier.
De Tina Scarlett, de Diamant en een motorschip (de Vaarwel II) dreven onbestuurbaar en brandend met de stroming mee. Nog acht andere schepen werden door het vuur gegrepen.
Van twee brandende schepen sprongen een schipper en een schippersvrouw overboord. Hun lichamen werden later dood geborgen. 22 andere opvarenden van diverse schepen raakten gewond. Pas op 13 oktober was het vuur op de Diamant gedoofd. De resterende lading benzine (280 ton) kon worden overgeslagen in een andere tanker.
(bron: www.polizei-nrw.de)