De West-Europese zeehavens zijn de weg omhoog weer ingeslagen. Na het crisisjaar 2009 keert de groei terug, maar een opgaande lijn is niet meer vanzelfsprekend. Dat constateert het Economisch Bureau van ING Bank in een onderzoek naar de Belgische zeehavens.
De overslag in de Belgische havens zal tot 2020 met ruim 40 procent stijgen ten opzichte van 2009, voorspellen de economen van de bank. Dat komt neer op een gemiddelde groei van 3,5 procent per jaar. Dit blijkt uit de ING-studie Belgische zeehavens op weg naar 2020, die eind vorige week is gepubliceerd.
Specialisatie
"Als gevolg van overcapaciteit verbreden havens hun activiteiten, wat de concurrentie aanwakkert. Dit geldt internationaal, maar ook nationaal komen de havens daarmee meer in elkaars vaarwater. Tegelijkertijd wordt het creëren van toegevoegde waarde steeds belangrijker. Een zekere mate van specialisatie zou in dit licht positief kunnen zijn. Ook valt in dit licht iets voor een krachtenbundeling te zeggen.
Enkele andere conclusies uit de studie:
• Het groeiperspectief (overslag) van Zeebrugge is met 5"procent de komende tien jaar het grootst. De aanzienlijk grotere Antwerpse haven groeit met 3 procent. Gent heeft de laagste groeivooruitzichten
• Gezien het geringe groeiperspectief van de West-Europese afzetmarkten, zal de groei in de zeehavens vooral uit Azië moeten komen.
• Naast import uit Azië, is export naar dit continent nadrukkelijk steeds meer een kans
• Daarnaast kunnen de zeehavens profiteren van de ontwikkeling in Oost-Europa
• De komende jaren laat het containervervoer de grootste stijging zien, het vervoer van ertsen neemt naar verwachting het minst toe
• Havens krijgen het komende decennium meer te maken met halffabricaten in plaats van basisgrondstoffen
• De overcapaciteit in de West-Europese zeehavens zal tot 2020 naar verwachting blijven bestaan
• Duurzaamheid en ketenexpertise (achterlandvervoer) zijn dè kritische succesfactoren van het komende decennium