Het budget voor de infrastructuur in Duitsland, en daarmee ook voor de vaarwegen, blijft voorlopig stabiel. Een week geleden werd bekend dat de regering van bondskanselier Angela Merkel tot 2014 in totaal 80 miljard euro wil besparen. “Grote veranderingen ten laste van de vaarwegen die verder gaan dan de reeds bekende besparingsmaatregelen, verwacht ik niet”, zegt BDB-directeur Jens Schwanen. Maar voor definitieve uitspraken is het volgens Schwanen nog te vroeg. “Over de begroting voor 2011 wordt in de bondsdag (het Duitse parlement) pas medio september gedebatteerd. Eerste ontwerpen krijgen we begin juli te zien. Dan weten we meer.”
De christendemocratisch-liberale coalitie in Duitsland wil prioriteit geven aan infrastructuurprojecten waarvan het nut voor de mobiliteit groot is. Het in stand houden van bestaande infrastructuur heeft daarbij meer prioriteit dan het verdere uitbouwen van de infrastructuur. Schwanen: “Voor de vaarwegen betekent dit dat in het westen van het land waarschijnlijk weer meer geïnvesteerd zal worden dan in het oosten. Of hierdoor projecten van de lijst zullen verdwijnen en welke dat zijn weten we nog niet.”
Ondertussen maken de Duitse binnenvaartorganisaties zich sterk voor het verlengen van een aantal steunmaatregelen, zoals het subsidieprogramma voor schone motoren en het moderniseringsprogramma voor de vloot. Beide programma’s lopen eind 2011 af. De belastingvoordelen bij het investeren in een nieuw schip (geregeld via § 6b in de Duitse wet inkomstbelastingen) lopen zelfs eind dit jaar af.
Voor wat de verlenging van deze laatste maatregel betreft, ziet het er volgens Schwanen goed uit. Over de toekomst van het motoren- en moderniseringsprogramma durft hij op dit moment geen uitspraak te doen. Maar: “Gezien de bezuinigingsplannen van de bondsregering wordt het moeilijk om deze programma’s te verlengen.”
Duitsland: vaarwegen ongemoeid
Delen
Meer
- Advertentie -
- Advertentie -