Met behulp van drie duwboten en twee sleepboten passeerde de Oleg Strashnov de Hef vroeg in de ochtend op zaterdag 15 mei, onderweg van de werf IHC Merwede in Krimpen aan den IJssel naar de Waalhaven, waar het schip verder wordt afgebouwd. De afstand tot de brug bedroeg aan weerszijden slechts centimeters.
(foto Ben Wind)
Vorig jaar op 22 augustus werd het schip in de hal in Krimpen te water gelaten. Het is een heavy lift-kraanschip voor Seaway Heavy Lifting met de afmetingen 183 bij 47 meter. Hoezo ‘heavy’? De kraan kan tot 5.000 ton tillen tot een hoogte van 100 meter boven het wateroppervlak. Op de vorm van het onderschip is patent aangevraagd. Het is vooral de snelheid van het schip dat het uniek maakt. Met 14 knopen op zee laat het concurrenten achter zich. Manoeuvreren gaat goed met de zes roerpropellers. Er is aan boord ruimte voor 220 man. De enorme kraan zou het onmogelijk maken met het schip door het Suezkanaal te varen, maar dankzij een bijzonder mechanisme vouwt de kraan zichzelf lager bij het passeren van bruggen. Bekijk hoe dit werkt in deze 3D-animatie.