- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRoep om marktordening

Roep om marktordening

- Advertentie -

Delen

De ASV voelt zich al jaren een roepende in de woestijn waar het gaat om een toerbeurt met bodemtarieven. De huidige crisissituatie geeft echter aanleiding voor veel schippers om ook voorstander van bodemtarieven te worden. En niet alleen nu maar ook voor de lange termijn. “Een roep om marktordening”, aldus ASV-voorzitter Willem Stam afgelopen zaterdag (19 september) bij de najaarsvergadering. Enkele uren later werden zijn woorden bevestigd door SP-Kamerlid Emile Roemer, die voorlopig verslag deed van de enquête die hij en zijn medewerker Robin van der Velden hadden gehouden in de binnenvaart.

Emile Roemer heeft een broertje dood aan lobby, maar hij accepteerde wel een flesje wijn van ASV-bestuurslid Sunniva Fluitsma na afloop van de vergadering, afgelopen zaterdag in Rotterdam-Zuid. (foto MGR)

Met een respons van 630 correct ingevulde formulieren heeft Roemer een goed beeld gekregen van wat er leeft in de binnenvaart. “68 à 70 procent van de respondenten is absoluut vóór bodemtarieven. Op 30 juni heb ik bij het debat over de binnenvaart de staatssecretaris (van V&W, Tineke Huizinga – red.) gevraagd of bodemtarieven bespreekbaar zijn”, vertelde Emile Roemer zaterdag bij de ASV. “Volgens haar was daar geen draagvlak voor in de binnenvaart. Nu is duidelijk dat dat draagvlak er wél is, en de Europese regelgeving voorziet erin dat die bodemtarieven ook kunnen worden ingevoerd, onder andere als de werkgelegenheid grootschalig wordt bedreigd in een sector. Daar kun je wel van spreken in de binnenvaart.”
Op 1 oktober staat in de Tweede Kamer een door Roemer aangevraagd debat over de binnenvaart op de agenda. Daarbij zal hij Tineke Huizinga confronteren met de resultaten van zijn enquête. Daags ervoor zal hij in Rotterdam deze resultaten presenteren aan de pers.

Faillissementen
VBR-vicevoorzitter Karel Verberght was ook bij de ASV-vergadering aanwezig en gaf aan dat in België van de schepen tussen 500 en 1.500 ton 25 procent in de problemen is. Dat zijn zeker 260 schepen. Er zijn al 25 in faillissement. “Als de marktwaarde hoger is dan de schuld, ga je voor de bijl.”
Emile Roemer: “In Nederland is die situatie ook zo. Maar de grote schepen worden door de bank in de vaart gehouden. Faillissement betekent voor een bank dat die in z’n eigen voet schiet, dus puur uit eigenbelang laat die bank dat niet gebeuren.”
“Bij kleinere schepen is dat gevaar groter. Die verdwijnen van de markt, worden woonschepen, zijn weg. Het verdwijnen van de kleine schepen is een maatschappelijk belang. Als hun aantal onder een bepaalde grens komt, is die sector niet langer betrouwbaar en verdwijnt het vervoer naar de weg. We moeten zuinig zijn op de kleine schepen. En niet bijvoorbeeld de CCR-regels voor nieuwe schepen op oudere schepen van toepassing verklaren. Uit de enquête blijkt ook duidelijk dat de binnenvaart wel solidair is: die schepen hoeven niet aan de nieuwste eisen te voldoen. Je eist toch ook niet van een oldtimer dat er een kreukelzone in wordt gebouwd?” De lobby van de binnenvaart is echter tot nu toe ontoereikend, aldus het Kamerlid dat zelf een broertje dood heeft aan lobbyisten. “De brancheverenigingen zijn tot nu toe veel te lief geweest. Hou toch op met dat gepolder. Jullie moeten op de barricade! Dit zijn redelijke eisen.”

Lees het volledige artikel in de Binnenvaartkrant van 22 september 2009.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -