- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTenderen om stilliggend vrachtprijzen op te vijzelen

Tenderen om stilliggend vrachtprijzen op te vijzelen

- Advertentie -

Delen

Wim van Sluis (voorzitter), Jan Vogelaar (CBRB), Erik van Toor (Kantoor Binnenvaart) en zelfstandig consultant Nico Schoonen (vlnr), die de capaciteitsregeling uitwerkt.

Het Crisisberaad Binnenvaart gaat verder met het uitwerken van een vrijwillige oplegregeling. Niet door het instellen van pools, zoals eerst was geopperd, maar door het houden van tenders. Scheepseigenaren die zich aansluiten en hun schip voor een periode van vier weken of langer willen stilleggen, kunnen aangeven tegen welke prijs per ton per dag ze bereid zijn dat te doen. De laagste inschrijvers bij zo’n veiling gaan tegen de kant.

Dat voorstel legde het Crisisberaad vrijdag 18 september in Zwolle voor aan ruim veertig binnenvaartondernemers die naar de eerste discussiebijeenkomst waren gekomen. Hoewel Crisisberaad-voorzitter Wim van Sluis nog geen peiling wilde doen (“het plan is nog niet helemaal uitgewerkt: waar laat je mensen dan over stemmen?”) kregen hij en zijn collega’s Jan Vogelaar (CBRB) en Erik van Toor (Kantoor Binnenvaart) in Theater Odeon veel bijval – en zelfs spontaan applaus.

Vergoeding
De plannen richten zich in eerste instantie alleen op de droge lading. Per categorie scheepsgrootte – de indeling staat nog niet vast, maar het lijkt voor de hand te liggen dat er “een knip komt bij 86 meter” – moet telkens zo veel ladingcapaciteit worden stilgelegd als er overcapaciteit is in die categorie.
Stilliggers krijgen daarvoor dan waarschijnlijk een vergoeding van tientallen eurocenten per ton per dag. Dat geld moet komen van de collega’s die doorvaren; als het goed is voor hogere vrachtprijzen. Die betalen jaarlijks een vergoeding per ton (als voorbeeld werd € 0,50 tot 1,- gegeven) of een lager bedrag (€ 0,05 tot 0,10) per daadwerkelijk vervoerde ton lading.

Wim van Sluis vertelt wat het Crisisberaad tot nu toe heeft bereikt en geeft uitleg over de geplande aanpak om de crisis als sector te overleven. (foto’s MGR)

Financiering
Maar om de regeling te financieren (en stilliggers te kunnen betalen) moet eerst geld worden gestort in een op te richten fonds. Het Crisisberaad wil daarvoor bij de banken aankloppen, die dat geld zouden moeten lenen. Verder wil men geld uit het Europese sloopfonds benutten. De overheid zou garant moeten staan voor de terugbetaling aan de banken en ook een bijdrage kunnen leveren door bijvoorbeeld havengeld kwijt te schelden.
Daarnaast wil Nico Schoonen, de zelfstandige consultant die door Crisisberaad is ingehuurd voor het bedenken en uitwerken van de regeling, afspraken maken met het Ministerie van Soziale Zaken & Werkgelegenheid over een tijdelijke of ‘deeltijd-bijstand’ voor de schippers die vier weken of langer vrijwillig stilliggen. “Als deeltijd-WW kan, moet dit toch ook kunnen?”

Voor onbepaalde tijd
De opzet is alles zo ver uit te werken dat ‘alleen nog’ een Algemene Maatregel van Bestuur van de regering nodig is om de regeling in werking te stellen. Dat zou op zijn vroegst op 1 januari 2010 zijn, schat Erik van Toor in. Als de regeling er komt, zou die volgens Nico Schoonen voor onbepaalde tijd ingesteld moeten worden. “Zodat er ook toekomstige crises mee opgevangen kunnen worden.”

Lees het uitgebreide verslag in de Binnenvaartkrant van 22 september 2009.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -