- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTussenstand Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie

Tussenstand Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie

- Advertentie -

Delen

Na twee maanden Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie 2009 zijn de eerste tussenstanden bekend. Gemiddeld  is 12,9 procent brandstof bespaard.

De particuliere deelnemers realiseerden de grootste besparing tot nu toe met een gemiddelde besparing van 43,5 procent. Rederijen bespaarden gezamenlijk 9,8 procent en de scheepvaartdiensten gebruikten 1,8 procent minder brandstof. Het resultaat tot nu toe, op éénderde van de CO2mpetitie, is bijna gelijk aan de gemiddelde voorspelling van 15,5 procent. De gerealiseerde besparing op brandstof zorgt voor kostenbesparing en een verminderde uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen.

Grootste besparing
Sinds 1 april strijden 93 schepen een half jaar mee in de Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie. In de verschillende klassementen varen zij tegen elkaar om de grootstebrandstofbesparing ten opzichte van vorig jaar.
Alhoewel er gemiddeld brandstof is bespaard heeft een aantal schippers niet bespaard. Zo is het voor de deelnemers van vorig jaar een haast onmogelijke opgave om de eigen prestaties uit 2008 te verbeteren. De diensten hebben ook minder besparingspotentieel gezien hun planning en hun werkzaamheden.

Voorspelling
In totaal hebben 170 deelnemers een voorspelling gedaan over de totale gemiddelde besparing aan het einde van de CO2mpetitie. Er zijn voorspellingen gedaan op de website www.voortvarendbesparen.nl, maar ook tijdens Construction & Shipping in Gorinchem hebben bezoekers een voorspelling uitgebrach. De prognoses liepen enorm uiteen, maar de gemiddelde voorspelling komt in de buurt van de werkelijke tussentijdse besparing. Er is tot nu 12,9 procent bespaard en er is gemiddeld 15,5 procent voorspeld.
De Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie duurt nog tot 30 september, Daarna worden de gemiddelden definitief uitgerekend en worden de winnaars van de beste voorspelling en van de CO2mpetitie bekend gemaakt.

Crisis
Binnen de verschillende klassementen zijn de besparingen heel divers. Deze grote verschillen komen onder andere door wisselende omstandigheden ten opzichte van de vergelijkingsperiode (gegevens 2008). Zo geven deelnemers aan dat er soms meer tijd voor een reis beschikbaar is en er vaker met minder vracht wordt gevaren. Ook blijkt dat de crisis er voor zorgt dat deelnemers vaker andere vracht over andere routes vervoeren dan gebruikelijk.
Deze door crisis veroorzaakte veranderingen hebben ook effect op het brandstofverbruik. Echter, schepen die stil liggen of niets vervoeren, verbruiken dan wel minder brandstof maar zullen de CO2mpetitie niet winnen. In de berekening van de besparing van de vrachtschepen wordt namelijk ook aantal gevaren kilometers en vervoerde lading meegenomen.

Op www.voortvarendbesparen.nl is de wedstrijd te volgen met tussenstanden en reportages. Op het water zijn de deelnemers  herkenbaar aan de geblokte deelnemersvlag.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -