BVB presenteert digitale kaart Europees binnenvaartnetwerk

0

In de voorbereiding voor een webinar over verbindingen van, naar en binnen België in mei, heeft het BVB een digitale kaart gemaakt om de diverse mogelijkheden inzichtelijk te maken. Dit bleek voor de gebruikers dus­danig nuttig dat het BVB deze kaart verder heeft uitgebreid met bulklocaties in Nederland, vaarwegen en containerverbindingen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Zo zijn het netwerk en de mogelijk­heden die de binnenvaart kan bieden in één oogopslag duidelijk en kan naar wens ook per item
separaat gekeken worden.

Deze kaart staat nu ook op de website van het BVB. We werken nog aan uitbreiding van locaties, verbindingen en vaarwegen. Ziet u onvolledig­heden of onjuistheden, laat het ons weten.

Wervingscampagne arbeidsmarkt

‘Alle hens aan dek’, het strategische arbeidsmarktprogramma om het personeelstekort in de sector aan te pakken, wil dit najaar een grote wervingscampagne starten. Het doel is voor volgend schooljaar veel nieuwe instroom te realiseren, zodat we het personeelstekort in de binnenvaart kunnen beperken.

Deze campagne moet de binnenvaart op de kaart zetten bij jongeren en zij-instromers. De binnenvaart biedt veel mogelijkheden en kansen en dat moet de wereld weten ook.

Frans van Weert, de programmamanager, heeft hiervoor de hulp van reclamebureau Campagne ingeschakeld. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de vormgeving en de boodschap van de campagne die naar voren moet komen en aan een plan om dit goed uit te rollen. Het expertteam Branding/imago, waar het Bureau Voorlichting Binnenvaart samen met onder andere CBRB, BLN-Schuttevaer, binnenvaartopleidingen en marktpartijen zitting in heeft, is inhoudelijk sparringpartner van het reclamebureau en beslist over de uiteindelijke vorm van de campagne.

Om de campagne uiteindelijk uit te rollen moet nog wel ‘funding’ worden gevonden. Hier wordt op dit moment over nagedacht. Wellicht dat een soort crowdfundingactie in de sector uitkomst kan bieden, aangezien het iedereen aangaat die personeel heeft en zoekt.

In de tussentijd worden er al successen geboekt. Zo zullen vanaf september overal in het basisonderwijs de eerste serie educatieve games/video’s over de binnenvaart beschikbaar zijn binnen de aardrijkskunde-methodes. Deze zijn vervaardigd door Methodelink. Hiermee
maken kinderen op de basisschool al spelenderwijs kennis met de binnenvaart en wordt een fundament gelegd voor later.

Daarnaast tonen meer vmbo-scholen interesse voor een maritieme leergang. Van de vmbo-school in Zwijndrecht (LOKET) ging half juni de eerste groep leerlingen een week lang varen aan boord van de MATE (foto) voor hun praktijklessen. Inmiddels heeft ook een school in Papendrecht toegezegd de maritieme leergang te gaan aanbieden in het nieuwe schooljaar. Gesprekken met drie andere scholen lopen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.