De Queen Elizabeth meerde afgelopen december af in Rotterdam, omdat het schip door harde wind niet naar Amsterdam kon en dus uitweek. (foto’s Jan de Jonge / www.worldshipsocietyrotterdam.nl)
Toen er op de Wilhelminapier nog volop stukgoed werd overgeslagen hadden de meeste kadeloodsen namen van Amerikaanse havensteden. Die activiteiten hielden op, de loodsen werden gesloopt en de namen verdwenen.
Nu staan daar kantoor- en woontorens die ook weer klinkende namen hebben en, hoewel niet op dezelfde plek, kreeg één daarvan de naam van loods New Orleans. Gebouwd op het voormalige open terrein tussen de loodsen San Francisco en Havana telt deze woontoren 45 verdiepingen. Waar vroeger loods New Orleans stond staat nu Montevideo met veertig etages.
World Port Center
Dat is aan de kant van de Rijnhaven en daartegenover aan de rivierzijde staat, op de plek waar loods Baltimore stond, de 32 verdiepingen tellende kantoorkolos WPC (World Port Center). Verder naar de Erasmusbrug toe is De Rotterdam verrezen, een kolossaal gebouw van 44 verdiepingen, dat de plaats van twee voormalige loodsen inneemt: Norfolk en Philadelphia.
In het HAL-kantoor is nu Hotel New York gevestigd.
Op de kop van de Wilhelminapier, het Koninginnenhoofd, staat het gebouw van Hotel New York, dat met slechts vier etages al die jaren heeft weten te overleven. Het staat er als een fraai boegbeeld waarvan de kopgevel nog steeds wordt gesierd met de naam van de rederij die daar vroeger zetelde: ‘Holland Amerika Lijn’.
Manhattan aan de Maas
Dat is ‘Holland America Line’ geworden, de Nederlandse dochterrederij van Carnival Cruises in Miami, met als Engelse dochter Cunard Line, waartoe deze Queen Elizabeth behoort. Normaliter worden namen van zeeschepen met hoofdletters geschreven maar dat is hier niet het geval, evenmin als met de Queen Victoria en Queen Mary 2, de beide andere schepen van Cunard, dat weer wel in hoofdletters op het schip staat aangegeven.
Deze Koningin kan 2.092 passagiers herbergen en met de twaalf dekken van het schip erbij tellen we 177 verdiepingen op de Kop van Zuid, dat zo met recht de allure begint te krijgen van een Manhattan aan de Maas.
(Cees de Keijzer)
De vroegere indeling van de Kop van Zuid, met de namen van de pakhuizen.