Het BVB organiseert sinds 2011 in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam het Binnenvaartcafé. Woensdag 19 maart was er weer een bijeenkomst waarbij zo’n zestig mensen aanwezigen waren. Een van de sprekers die middag was Fred Hooft van Bavaria die aankondigde dat ze voor een extra ladingstroom van 1.000 containers per jaar wederom the Blue Road inzetten. Het gaat om een continentaal transport naar Italië dat door een intermodale oplossing van weg, water en spoor mogelijk wordt gemaakt.
Bavaria is een van de voorbeelden waarbij modal shift mede mogelijk is gemaakt door de inzet van de adviseurs van het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart van het BVB. Door advies op maat bij diverse grote en kleine verladers zijn in totaal al zo’n 30.000 vrachtwagenbewegingen van de weg naar het water gehaald.
Een mooi resultaat nu al, maar er zijn nog veel meer kansen. Voortgang van het project is hiervoor van belang om nog meer potentie naar het water te halen.
Deze voortgang is tijdelijk zeker gesteld door de samenwerking met InlandLInks. Deze werd bekend gemaakt tijdens het Binnenvaartcafé. Met deze samenwerking biedt het BVB ondersteuning aan InlandLinks op het gebied van logistiek onderzoek en advies.
InlandLinks is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam samen met inland terminals om intermodaal transport te stimuleren. Het kan daardoor putten uit een breed netwerk en bereik bij het verladende bedrijfsleven. Het BVB heeft uit jarenlange ervaring in het geven van advies op maat. Deze twee krachten gebundeld levert naar verwachting meer modal shift naar het water op. Het doel is daadwerkelijke overstappen naar het water te kunnen presenteren. Dat samenwerken loont, bewijst het voorbeeld van Bavaria.
INE-jaarverslag
INE (Inland Navigation Europe) is een internationale promotieorganisatie. Deze organisatie streeft er naar het goederenvervoer per binnenvaart op Europees niveau op de kaart te zetten. Het BVB is één van de oprichters van deze Europese koepelorganisatie. Naast Nederland zijn ook vaarwegbeheerders en promotiebureaus uit de volgende binnenvaartlanden vertegenwoordigd: Frankrijk, Oostenrijk, Kroatië, België (Vlaanderen en Wallonië) alsmede een aantal havens. Via het lidmaatschap van INE heeft het BVB kortere lijnen met Brussel en met andere belangrijke binnenvaartorganisaties in Europa.
Bent u geïnteresseerd in wat het INE zoal doet? Op de website kunt u het Annual Rapport 2013 downloaden.
Autostickers
Aangezien er nog veel vraag was naar de autostickers heeft het BVB nieuwe stickers laten vervaardigen. Met een veelzeggend ontwerp en een nieuwe tekst (‘Meer vaart over water’) heeft de binnenvaartpromotie weer een nieuwe uitstraling.
Met de sticker kunnen we mensen op de drukke wegen bewust maken van het alternatief. Ook u kunt promotie maken voor de binnenvaart. De sticker is op te vragen bij het BVB middels het bestelformulier.