- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekZwaar in de kont

Zwaar in de kont [Wereldschepen]

- Advertentie -

Delen

 

(foto’s Cees de Keijzer/www.worldshipsocietyrotterdam.nl)

Het strippen van tanks, dat wil zeggen de laatste restanten eruit pompen, gaat het best als een schip achterover ligt. De Stena Alexita ligt hier weliswaar zwaar achterover getrimd, maar niet om te strippen. De tanker is dolleeg en ligt ‘zwaar in de kont’ om het voorschip boven water te krijgen.
Dat is om reparaties uit te voeren aan de boegschroeven waarvan er, gezien de boegschroefmerken, twee zijn. WPR, Wetering Port Repair, is daarom met het werkvaartuig Port Repair naar de Palen 80 in het Calandkanaal gekomen.
Dat spaart voor Stena Teekay een dokbeurt maar ook heen en weer gevaar uit en dat scheelt meer dan een slok op een borrel. De boegschroeven van deze zogeheten shuttletanker moeten honderd procent functioneren om goed te kunnen manoeuvreren.

Varende pijpleidingen
Zulke olietankers zijn speciaal ontworpen om olie of condensaat te laden vanaf een olieplatform en zijn uitgerust met een speciale laadaansluiting op het voorschip. In wezen functioneren ze dus als varende pijpleidingen. Boeg- en ook hekschroeven zijn dan onmisbare hulpmiddelen om goed in positie te kunnen komen. Ook onder slechtere weersomstandigheden in het met vele olieplatforms bezaaide Noord- en Noorse zeegebied.

Wetering Port Repair, is daarom met het werkvaartuig Port Repair naar de Palen 80 in het Calandkanaal gekomen. 

In die sector is Teekay met 34 shuttletankers een toonaangevende rederij. De naam is overigens ontleend aan de letters T en K van stichter Jens Torben Karlshoej, een naar Amerika geëmigreerde Deen. Het operationele hoofdkwartier van de Teekay Shipping Group zetelt in Vancouver in Canada.
Een viertal Stena-tankers van de vloot is voor 50 procent eigendom van Teekay en voor 50 procent van Stena Ugland Shuttle Tankers en die naam is gevormd door de eerste vier letters van de Zweedse grondlegger Sten Allan Olsson. Ook bekend van de veerdienst Hoek van Holland-Harwich.
De Stena Alexita vaart onder Noorse vlag en is 263 bij 46 meter. Zijn draagvermogen is 126.955 ton.

Cees de Keijzer

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -