- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Zondagse schutting Evergem is niet conform de wet”

“Zondagse schutting Evergem is niet conform de wet”

- Advertentie -

Delen

De nieuwe bedieningstijden op de sluis van Evergem blijven voor veel onrust zorgen. Binnenvaartorganisatie VBR wil niet tot de herfst wachten om de nieuwe regeling te evalueren en dringt aan op een spoedige harmonisatie met de dienstregeling op het Albertkanaal.

Sinds begin dit jaar wordt de sluis in Evergem op zaterdag niet meer bediend tot 22.00 uur, maar slechts tot 18.00 uur. Op maandag wordt er pas om 06.00 uur ’s ochtends weer geschut. Ondernemersorganisatie Voka klaagde in december dat de nieuwe regeling een bedreiging vormt voor de maandagse belevering van bedrijven in de regio.

(foto Wikimedia/Paul Hermans)

Uiteindelijk werd afgesproken dat er op zondag toch kan worden geschut; tussen 10.00 en 18.00 uur. Verladers moeten een zondagsschutting al op vrijdag aanvragen. Volgens de wet is zondagsvaart echter verboden. Een varend lid van VBR werd na de zondagse schutting op 15 januari door te politie gevraagd een verklaring te ondertekenen: ‘Varend uit economische noodzaak’.

Zondagsverbod
VBR dringt erop aan dat er conform de wet op het zondagsverbod wordt gehandeld: “Als men op zondag wil varen, moet dit volgens de regels en niet met vliegensvlug een briefje invullen.”
Ondervoorzitter Karel Verberght: “De aanvraag die schippers in de sluis moeten invullen, is niet in overeenstemming met het zondagvaarverbod. Het is de klant die, op vrijdag, de doorvaart op zondag moet aanvragen. De enige goede oplossing is zondagavond vanaf 22.00 of 24.00 uur te schutten.”

Onwettig
Tijdens hun overleg in december spraken Voka en WenZ af dat de nieuwe bedieningsregeling in november 2012 wordt geëvalueerd. In oktober zal Voka een enquête houden.
VBR vindt dat veel te laat: “We kunnen het niet op zijn beloop laten dat schippers tot die tijd gebruik moeten maken van een dienstregeling waarvan de procedure onwettig is en waarvoor ze geverbaliseerd kunnen worden met een economische boete en een vermelding op het strafblad. We moeten erop toezien dat binnenvaartondernemers binnen de voor ieder geldende bepalingen hun beroep kunnen uitoefenen.”
VBR dringt aan op een spoedige harmonisatie met de dienstregeling op het Albertkanaal: “Het kan toch niet zijn dat in Vlaanderen op twee grote verkeersassen twee verschillende dienstregelingen naast elkaar bestaan?”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -