- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekZinloos

Zinloos [Steken onder water]

- Advertentie -

Delen

Dat ene zinnetje over binnenvaart in het regeerakkoord van Mark en Diederik (het klinkt net als twee riviertjes) geeft ons een helder beeld van hoe Melanie’s ministerie tegen de binnenvaart aan kijkt. Ik neem aan dat Mark en Diederik geen idee hebben waar dit over gaat en dat dit van ambtenaren van IenM komt: “We inventariseren belemmeringen voor duurzame binnenvaart die kan bijdragen aan de ontwikkeling van de kernfuncties van de haven van Rotterdam en nemen die waar mogelijk weg.”

‘Duurzame binnenvaart’ is een pleonasme (het bijvoeglijk naamwoord is overbodig, zoals in witte sneeuw en varende schipper). Leuk gevonden, maar een beetje onzinnig. Zo wordt het dus ook niet bedoeld. Bedoeld wordt een onderscheid te forceren tussen schepen met motoren die aan toekomstige emissie-eisen voldoen (zijn het er al 5?) en de overige 5.000. Die laatste worden dus niet genoemd in het regeerakkoord.
Het geeft het ministerie alvast een mooie vrijbrief om niks te doen voor de kleine, oudere schepen. Die zijn immers in de zin van het regeerakkoord niet duurzaam. Vervolgens wordt de ‘duurzame binnenvaart’ nog verder uitgedund in dit voorbeeld van interessant ambtelijk taalgebruik. De haven van Rotterdam heeft blijkbaar kernfuncties (ik neem aan overslag en zo) en we hebben het alleen over de duurzame binnenvaart die kan bijdragen aan de ontwikkeling van die kernfuncties. De rest van de duurzame binnenvaart kan het schudden.

Het enige dat die lange zin ons vertelt is dat de paar schepen die nog over zijn na alle bovengenoemde ‘filters’ erop kunnen rekenen dat eventuele belemmeringen ‘waar mogelijk’ worden weggenomen. De regering kan opgelucht ademhalen, want als er geen geld voor is, dan is het niet mogelijk en dan hoeft het dus ook niet. Nou, geld is er niet en ze hadden zich de moeite van het formuleren van die zin kunnen besparen (dat scheelt toch weer).
Is het dan allemaal zinloos wat in het regeerakkoord staat? Dat hoeft niet. Er staat ook veel in dat geen geld kost. Als we ons beperken tot ons eigen werkveld: er komt geen kilometerheffing voor het wegvervoer en eerdere bezuinigingen op de (vaar)wegen – waarvoor Jolande Sap zich opofferde – worden niet teruggedraaid.
Dat is helemaal niet voordelig voor de binnenvaart. En de nieuwe staatssecretaris van IenM omschrijft zichzelf ook nog als bruggenbouwer. Het moet niet veel gekker worden.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -