- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekZegeningen

Zegeningen [Steken onder water]

- Advertentie -

Delen

Niet alles waar het Havenbedrijf z’n zegen aan geeft, wordt een groot succes. Jammer, want ze hebben natuurlijk best soms goede ideeën daar op de Wilhelminapier.

Zo gaf het Havenbedrijf z’n zegen aan het Binnenvaartcentrum dat aan de Maashaven moest verrijzen. In augustus 1998 zat het Havenbedrijf trouwens nog aan de Galvanistraat en was het nog gemeentelijk. Het zou wel tot september 2000 duren eer het Binnenvaartcentrum klaar zou zijn. Wat leek dat toen nog ver weg, ook al werd een paar maanden later in de binnenvaart een voorschot genomen op de liberale 21e eeuw door die vermaledijde toerbeurt af te schaffen. De afschaffing van dat systeem was een gekke paradox. Een voor binnenvaartmaatstaven onvoorstelbaar gewelddadige actie werd gevolgd door een nooit eerder vertoond overleg met als resultaat dat de actievoerders alles weggaven in ruil voor ongeëvenaarde sloopacties die de weg bereidden voor een nieuwbouwgolf die ook al geen weerga kende. Misschien hadden ze toch beter een Binnenvaartcentrum als wisselgeld kunnen eisen.
Achteraf gezien – maar dat kan niet anders in 2009 – een gemiste kans. Toen ontstond namelijk Binnenvaart Nederland. Gratis huisvesting had vast blokkades tegen samenwerking kunnen slechten. Was de verhuizing van het CBRB van het Emmaplein naar het Vasteland niet het startschot voor voorzichtige samenwerking geweest? Revoluties zijn echter zeldzaam, meest­al gaan ontwikkelingen geleidelijk. Evolutie zit in onze genen, zullen we maar zeggen. De samenwerking tussen de clubjes schrijdt voort.

Intussen zijn we vele jaren verder en roept toenmalig directeur Scheepvaart van het Havenbedrijf Pieter Struijs op tot een alliantie. De tijd lijkt er rijp voor. Nood leert bidden, zullen we maar zeggen. De tijd is vooral rijp om samen nog wat kritischer te kijken naar dingen waar het HbR nog meer z’n zegen aan geeft, zoals het transferium in Alblasserdam. Tot nu toe vooral een prikkeling om andere overslagstations ‘transferium’ te gaan noemen (De Ridderkerk en Mercurius Transferia) want het is een welluidende naam. Het idee is om de Rotterdamse haven een stukje landinwaarts uit te breiden. Vervoer daarheen is feitelijk intern havenvervoer. Wie dan zegt dat 45 procent van het achterlandvervoer over water gaat, houdt zichzelf voor de gek. Maar wie weet blijkt het achteraf wél een zegen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -