- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsZeeuwse vrees voor grote schepen

Zeeuwse vrees voor grote schepen

- Advertentie -

Delen

Johan Robesin, Statenlid voor de Partij voor Zeeland, pleit ervoor dat schepen langer dan 360 meter op de Westerschelde voortaan vanaf Vlissingen verplicht door een sleepboot geëscorteerd moeten worden. Dat stelde hij 23 februari hij voor in een open brief aan de Zeeuwse Commissaris van de Koningin Karla Peijs.

De sleepboot zou dan moeten vastmaken “op het achterschip om bij eventueel ‘uit het roer lopen’ onmiddellijk te kunnen optreden. Dit wordt in Noorwegen al vele jaren gedaan in de fjorden met de zogeheten ‘‘escort tugs’, omdat ook daar zich al veel problemen hebben voorgedaan!”

Niet tegen elke prijs
Aanleiding voor zijn brief is dat het containerschip Hanjin Bilbao op zondag 21 februari in dichte mist genoodzaakt was bij Breskens/Groede (Wielingen-Zuid) voor anker te gaan. “Je vraagt je dan af wat er allemaal zou kunnen gebeuren met de grote formaten, die er aan zitten te komen als de derde verdieping een feit is en we een vierde in het verschiet hebben.” Robesin gunt de Belgen een vrije doorvaart via de Westerschelde naar Antwerpen. “Echter niet tegen elke prijs!”
Schepen worden steeds groter, stelt het Statenlid. Met name in de breedte. “Het nadeel is echter dat de schepen een grotere snelheid zullen moeten hebben om naar het roer te luisteren. Op zee geen probleem, maar in een bijzonder smalle rivier (zeearm) als de Westerschelde, is die snelheid juist het grootste gevaar!” Hij wijst ook op de verraderlijke dwarsstromingen, die volgens hem door de verdiepingen nog zullen toenemen.

Charmeoffensief
Op 12 februari had Robesin ook al een open brief aan Peijs gestuurd. Toen over de eventuele komst van een vierde verdieping van de Westerschelde, terwijl de derde maar pas is gestart. Hij had zich geërgerd aan uitlatingen van de Vlaamse minister-president Kris Peeters.
“Het charmeoffensief van onze zuiderburen, dat vrijwel onmiddellijk na de uitspraak van de Raad van State over de derde verdieping werd ingezet en nieuwe hoop gaf voor een intensieve samenwerking in het veiliger maken van de scheepvaart op de rivier, komt nu toch wel in een bedenkelijk licht te staan.”
Kris Peeters laat er volgens Robesin geen twijfel over bestaan. “Met een vierde verdiepingsoperatie ‘moet in de toekomst rekening worden gehouden, al is die op dit moment niet aan de orde’”, zou die gezegd hebben. “Een merkwaardige uitspraak van de Vlaamse bewindsman. Bepaald niet tactisch, nu de sporen van het geruzie tussen Nederland en België over het schorsingsbesluit van de RvS, nog redelijk vers zijn.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -