Win een doop

0

Rederij Flinter houdt een wedstrijd met een bijzondere hoofdprijs: de winnaar mag het volgende zeeschip dat in de vaart komt dopen. Bovendien wordt hij of zij ook nog mede-eigenaar van het schip.

Het draait allemaal om het 133 meter lange multi purpose-schip Flinter Atlantic, dat nu nog in aanbouw is op de werf Ferus Smit in Groningen. Normaliter is de doop van zeeschepen voorbehouden aan koninginnen, prinsessen of echtgenotes van directeuren of hoogwaardigheidsbekleders. Dit is voor het eerst dat heel Nederland, óók het mannelijk deel, de kans heeft om een koopvaardijschip ten doop te houden. Degene met de aansprekendste reden wordt de doper of doopster en wint ook nog eens een participatie in de vlootmaatschap ter waarde van 5.000 euro.

In de spotlights

Flinter

Flinter is in 1989 klein begonnen met een kustvaarder van 3.000 ton, genaamd ‘Flinterborg’. Inmiddels is Flinter uitgegroeid tot de vijfde rederij van Nederland met ongeveer 450 werknemers, vestigingen in Rotterdam, Antwerpen, Helsingborg en Helsinki en 51 schepen in eigendom of in beheer.
Alle schepen van Flinter schepen varen onder Nederlandse vlag. Flinter is vooral actief in de wateren rondom Europa (Noordzee, Oostzee, Middellandse Zee en Zwarte Zee). Ook varen de schepen regelmatig van en naar Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Afrika. Jaarlijks wordt meer dan vijf miljoen ton lading vervoerd.

CEO Bart Otto van rederij Flinter kijkt graag op onconventionele wijze naar zaken: “Het wordt een schip onder Nederlandse vlag, dat op een Nederlandse werf gebouwd is. Bovendien zijn er via de vlootmaatschap zo’n 220 Nederlanders mede-eigenaar van de Flinter Atlantic. Waarom dan niet aan een enthousiaste Nederlander de kans gegund om zoiets bijzonders en leuks als de doop te verrichten? Er is de laatste jaren niet zo veel aandacht voor de Nederlandse koopvaardij, terwijl het toch een dynamische en bruisende bedrijfstak is, waar Nederland trots op mag zijn. Ik hoop met deze actie de scheepvaart weer even in de spotlights te zetten.”

Wedstrijd
Tot en met vrijdag 3 december 16.00 uur kunnen deelnemers inzenden. De vorm waarop dat gebeurt is vrij. Het mag per brief, e-mail, maar ook een filmpje op YouTube is mogelijk. Als maar op overtuigende wijze duidelijk wordt wat de reden is waarom iemand de doper of doopster wil zijn van de Flinter Atlantic. Degene met de meest aansprekende reden verricht op 22 januari 2011 daadwerkelijk de doop.
Uit de inzendingen wordt een top-10 gekozen. De drie beste kandidaten worden uitgenodigd om hun inzending nog eens toe te lichten bij de jury. Daarna wordt de winnaar gekozen. Voor de nummers 2 en 3 alsmede 4 tot en met 10 zijn ook leuke prijzen beschikbaar. Uitgebreide informatie over de wedstrijd staat op www.flinter.nl en www.vlootmaatschap.nl.

De Flinter Atlantic in aanbouw. (foto’s Flinter)


Recordhouder

Behalve het unicum van een mogelijk mannelijke doper, is het ook nog nooit voorgekomen dat de doop wordt ‘opengesteld’. Normaliter worden voor deze eer dames gevraagd, zoals echtgenotes van hoogwaardigheidsbekleders (ambassadeurs, ministers) of zakenrelaties (directeuren).
Ook Koningin Beatrix is een veel gevraagd doopster. In het laatste decennium wenste zij maar liefst negen schepen een behouden vaart. Prinses Margriet en Prinses Maxima lieten in die periode elk vier maal de bubbels tegen de boeg slaan.

MS Flinter Atlantic
MS Flinter Atlantic is een 11.000-tons multi purpose-schip, geschikt voor verschillende ladingen. Het is 133 meter lang en behoort straks tot de grootste schepen van Flinters, 51 schepen, tellende vloot.
De Flinter Atlantic krijgt de hoogste Zweeds-Finse ijsklasse en kan wereldwijd ingezet worden. Het schip is ondergebracht in een vlootmaatschap. Via deze vlootmaatschap kunnen particuliere Nederlanders gezamenlijk investeren in dit vrachtschip. De vlootmaatschap is nog niet volledig geplaatst.

De Flinter Atlantic is een zusterschip op van de Flinter America.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.