De westelijke doorvaart van het Zuid-Hollands Diep is donderdagmiddag 17 april gedeeltelijk opengesteld voor bestemmingsverkeer. Het gaat om schepen met als herkomst en/of bestemming de havens van Moerdijk, inclusief de Shell-steigers en het baggerdepot Hollands Diep.
Dat heeft Rijkswaterstaat bekendgemaakt. Het doorvaartverbod blijft gelden voor:
- schepen met herkomst en/ of bestemming insteekhaven Roode Vaart. Deze schepen blijven verplicht om gebruik te maken van de oostelijke doorvaart.
- doorgaand scheepvaartverkeer zonder bestemming havengebied Moerdijk.
- alle vormen van recreatie(toer)vaart en visserij.
Betonning
Als gevolg van de gedeeltelijke openstelling van de westelijke doorvaart is de betonning aan zowel de oost- als de westzijde aangepast. Aan de oostzijde is vanaf de scheiding van het Hollands Diep met het Zuid-Hollands Diep (bij boei HD 51A-ZHD 28) de groene en rode markering omgewisseld. De rode markering ligt nu aan de rechteroever en de groene markering aan de linkeroever. De stompe blinde boei ZHD 6 is opgenomen.
Aan de westzijde van het Zuid-Hollands Diep is een nieuwe vaargeul gemarkeerd die tussen de groene boeien HD 25 en HD 27 aansluit op de hoofdmarkering in het Hollands Diep. Het gemarkeerde nevenvaarwater is circa 100 meter breed.
De nieuwe vaargeul aan de westelijke doorvaart in het Zuid-Holands Diep is nevenvaarwater ten opzichte van de gemarkeerde hoofdvaargeul in het Hollands Diep.
Kruisen
De recreatievaart, waaronder zeilers, mogen deze nieuwe vaargeul kruisen. “Oplettendheid is dus geboden!”, waarschuwt Rijkswaterstaat. “De recreatiebetonning komt ieder jaar terug en ligt op een dieptelijn circa ,.50 meter.”
Vanwege de overslag van gevaarlijke stoffen bij de steigers van Shell verzoekt Rijkswaterstaat binnenvaartschippers om goed op te letten en de T-steiger van Shell op een ruime afstand te passeren.
Marifoonkanalen
Bestemmingsverkeer dat de westelijke doorvaart doorkruist, wordt geadviseerd om dit op marifoonkanaal VHF 12 te melden aan het Haven Moerdijk Communicatie Centrum. Dit HMCC houdt de doorvaart continu in de gaten met een camerasysteem. Het marifoonkanaal VHF 10 blijft, zoals nu, het navigatiekanaal in het Zuid-Hollands Diep.