De maritieme sector zorgt voor bijna 20 procent van de werkgelegenheid in Werkendam. In de bestaande havens is echter nauwelijks ruimte voor groei. “Als we de werkgelegenheid in deze sector, zeker op gebied van afbouw en reparatie, voor de toekomst veilig willen stellen, dan is een derde haven op termijn noodzakelijk”, stelt wethouder Wim de Jong van Economische Zaken. De wethouder zit echter nog boordevol vragen en kiest daarom voor een zorgvuldige aanpak van het miljoenen euro’s kostende project.
Wethouder Wim de Jong. (foto Jan Hoek)
Europarlementariër Lambert van Nistelrooij (CDA) wil in Brussel proberen de Europese deur op een kier te zetten. Hij neemt de gemeente en betrokken ondernemers in mei mee naar de Europese Investeringsbank om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. “De investeringsbank verleent langjarige garantstellingen aan bedrijven en initiatieven die uitblinken in innovatie, ondernemerschap en duurzaamheid. Voor wat de binnenvaart betreft zijn die in Werkendam duidelijk aanwezig”, aldus Van Nistelrooy.
Obstakel
Zijn partijgenoot Wim de Jong weet niet wanneer de derde haven er moet komen. “Dat kan in 2025 zijn, maar ook in 2016. In dat laatste geval zullen we grotere stappen moeten nemen. We hebben met het project ‘Optimalisatie Beatrixhaven’ kunnen zien dat dergelijk projecten enorm veel tijd kosten. In dit geval zijn de ‘havenbaronnen’ Chris Kornet, Peter Versluijs en Ton de Waal tien jaar bezig geweest om hun plan te realiseren, waarbij de laatste drie jaar nog in een stroomversnelling zijn gegaan”, weet de wethouder.
Strekdam
Als locatie voor een derde haven denkt de gemeente Werkendam aan de Beneden Merwede aansluitend aan bedrijventerrein Steurgat/Bandijk. Die haven zou dezelfde vorm als van de Beatrixhaven moeten krijgen.
Maar eerst gaat wethouder De Jong in kaart brengen wat de wensen van de ondernemers zijn. “Blijkt een derde haven wel echt noodzakelijk”, vraagt De Jong zich af. “Is dat objectief aantoonbaar en met welke gegevens is dat te onderbouwen. Zo ja, in welke vorm? Is er bijvoorbeeld behoefte aan een strekdam met steigers, of is juist een bedrijventerrein met kades en water nodig – of misschien een combinatie daarvan?”
“In het onderzoek zullen we op verschillende niveaus en momenten de lokale kennis en expertise van de sector betrekken. Er wordt een kleine klankbordgroep opgericht, waarvoor we de lokale koepelorganisaties, Schuttevaer en de Scheepsgroep zullen uitnodigen.” Afhankelijk van de uitkomsten wordt besloten tot eventuele vervolgonderzoeken. Vooral de haalbaarheid van een derde haven zal daarin centraal staan. Qua financiën, wet- en regelgeving en bijkomende compensatieverplichtingen.
(Jan Hoek)
Lees het uitgebreide aritkel in De Binnenvaartkrant van 15 maart 2011.