De overslag in Antwerpen komt dit jaar naar verwachting uit op 198,8 miljoen ton. Dat is een stijging van 4,2 procent in vergelijking met 2013 en een nieuw overslagrecord voor de Vlaamse haven.
Het vorige record dateert van 2013, toen 190,8 miljoen ton werd behandeld. De recordgroei is te danken aan de containers (in tonnen +5,6 procent) en vloeibaar massagoed (+5,4 procent). Daartegenover staat de dalende overslag van het conventionele stukgoed (-3,3 procent) en droge bulk (-4,9 procent).
De containers dragen bij aan het overslagrecord. (foto Haven Antwerpen)
Containers
Het containersegment vertoont zowel in tonnen als in aantallen een behoorlijke groei. Het aantal behandelde containers in TEU steeg met 4,5 procent tot 8,96 miljoen TEU. In tonnage was er ook een aanzienlijke groei, waardoor de verwachte overslag uitkomt op 108,1 miljoen ton. Dat is 5,6 procent meer dan in 2013.
Het roro-verkeer daalde, met 1,2 procent, tot 4,51 miljoen ton. In aantallen was de teruggng groter: de 1, 2 miljoen auto’s die werden aan- en afgevoerd zijn er 7,8 procent minder dan in 2013. Dat schrijft het antwerpse Havenbedrijf toe aan de ebola-uitbraak in West-Afrika, de onrust in het Midden-Oosten en de slechte economische omstandigheden in Argentinië en Brazilië, wat belangrijke afzetmarkten voor tweedehandsauto’s zijn. Het conventioneel stukgoed ging het afgelopen jaar in de min (-3,3 procent) en komt waarschijnlijk uit op 9,75 miljoen ton.
Vloeibaar massagoed
De overslag van vloeibaar massagoed steeg dit jaar met 5,4 procent tot 62,7 miljoen ton. Weer meer dus na het recordjaar 2013, waarin de totale groei van vloeibaar massagoed maar liefst 31,4 procent was. Vooral de afvoer piekte (+17,8 procent) als gevolg van verhoogde handel door sommige spelers. De aanvoer bleef nagenoeg gelijk.
Bedrijven in deze sector investeren flink. ExxonMobil kondigde aan één miljard dollar in zijn Antwerpse raffinaderij te steken. De nieuwe installatie zal zware, hoogzwavelige restolie omzetten in schonere olieproducten en transportbrandstoffen, zoals gasolie voor de scheepvaart, en diesel. De Franse groep Total investeert eveneens één miljard euro in zijn vestiging in Antwerpen.
Droog massagoed
De overslag van droog massagoed daalde met 4,9 procent naar 13,7 miljoen ton. Deze verdere krimp is grotendeels toe te schrijven aan een daling in de aanvoer van kolen. Dat komt vooral door de sluiting van verschillende steenkoolcentrales in het onmiddellijke achterland van de Antwerpse haven.