Bovendekse verticale opstanden op schepen beperken zich doorgaans tot schoorstenen, masten en op een flink aantal schepen ook kranen. De Estraden heeft nog wat anders, want tussen de schoorsteen en achtermast staat een cilindervormig gevaarte en dat wekt nieuwsgierigheid op.
Het blijkt te gaan om een innovatieve technologie die met een rotor uit langsstromende wind extra vermogen haalt. Niet zozeer bedoeld ter vervanging van, maar wel om de reguliere voortstuwing te versterken.
Magnus-effect
Al in 1852 toonde Gustav Magnus aan dat een ronddraaiend voorwerp in een luchtstroom een kracht oplevert die loodrecht staat op die luchtstroom. Het principe werd naar hem vernoemd en heet dan ook het Magnus-effect.
Na eerdere testopstellingen heeft het Finse Norsepower dit jaar een 18 meter hoge Flettner-rotor geplaatst die een jaar lang proef gaat draaien. Flettner is een Duits, uit 1922 stammend octrooi. De installatie werd in één dag tijd aan boord geïnstalleerd.
Naast brandstof(kosten)besparing van gemiddeld 20% draagt de technologie vanwege de emissiereductie ook bij aan verbetering van de luchtkwaliteit. De investering kan in 4 jaar terugverdiend worden en levert ook milieuwinst op.
Onder Finse vlag
Deze “rotorroro” is van het uit 1897 stammende Bore in Helsinki. Zij hebben een partnership met P&O Ferries en met de Bore Song, Estraden, Norsky en Norstream worden vanuit Rotterdam en Zeebrugge trafieken onderhouden op Teesport en Tilbury.
De 163 meter lange Estraden vaart tussen de Beneluxhaven en Teesport. Ze is van 1999 en ondanks haar leeftijd nog innovatief bezig, evenals de 12 jaar jongere Bore Song, die uitgerust is met een scrubber om de uitlaatgassen te reinigen.
Beide varen onder de Finse vlag. De Norsky en Norstream, ook eigendom van Bore, voeren lange tijd onder Nederlandse vlag, maar zijn begin 2015 omgevlagd naar Finland.
tekst: Cees de Keijzer
foto: Arjan Elmendorp