De huidige Nederlandse vissersvloot is gebouwd in de jaren 90. Volgens ontwerpbureau Vripack passen de schepen van vóór de crisis slecht in het huidige economische klimaat. “Bovendien groeit de behoefte naar ecologisch vissen en ondernemen, hebben de vissers te maken met hoge brandstofprijzen en is de visprijs al lange tijd zeer goed. Het perfecte moment voor een vernieuwingsslag.”
Maaskant Shipyards, onderdeel van de Damen Shipyards Groep, heeft in de jaren 90 een groot deel van de Nederlandse vissersvloot gebouwd. Familie De Boer van Ekofish was een van de stuwende krachten achter de vernieuwingsgolf uit die tijd. Vandaag de dag staat Ekofish weer vooraan en nemen zij het voortouw in de ontwikkeling van het vissersschip voor de volgende generatie.
Diesel-elektrisch
Visser en werf kozen voor het ontwerp van het vissersschip van de toekomst voor ontwerpstudio Vripack uit Sneek, bekend van de luxe jachtbouw en de commerciële scheepvaart. Recentelijk gooide het bedrijf hoge ogen met ontwerpen voor de nieuwe veerboten naar Texel, Vlieland en Terschelling.
De samenwerking heeft geresulteerd in het ontwerp van de UK 105 Spes Nova. Het schip valt op door zijn robuuste boegvorm, die scherp door de golven snijdt. Maar de innovatie zit dieper verborgen. Door het schip uit te rusten met een diesel-elektrische aandrijving konden onderdelen zoals de motoren op compleet andere plekken staan als voorheen.
Door de honderden componenten te verschuiven en keer op keer het schip opnieuw door zijn geavanceerde software te laten optimaliseren heeft Vripack het motorvermogen met 30 tot 40 procent teruggebracht. Daardoor worden het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2 aanzienlijk gereduceerd. Als bijkomstige noviteit is het energieverbruik volledig grafisch inzichtelijk gemaakt zodat de schipper op ieder moment kan zien wat iets meer snelheid doet met het energieverbruik – en hoeveel geld dit (extra) kost.
Thuisvoelen
Vripack presenteerde het ontwerp met een uitgebreide virtual reality-tour. “Uiteindelijk draait het om de klantbeleving. Wij willen onze klanten laten voelen hoe het is om aan boord te staan van hun nieuwe schip. Zo’n eerste indruk is heel belangrijk; het bepaalt of je je thuis voelt aan boord”, aldus Robin de Vries, ontwerper bij Vripack.
De UK 105 is momenteel in aanbouw en zal naar verwachting begin 2019 in de vaart komen. De samenwerking tussen de drie partijen blijkt een succesformule. Deze week is een tweede order geplaatst voor het ontwerp van een kleiner type vissersschip.