Nedcargo vreest dat de komende weken weer grote vertragingen en verstoringen ontstaan in de containerlogistiek in de Rotterdamse haven. Oorzaak daarvan zijn de feestdagen. “Met 2 kerstdagen en nieuwjaarsdag op doordeweekse dagen, zullen we meer containers moeten laden, vervoeren en lossen in minder dagen”, schrijft directeur Diederik Jan Antvelink in een mail aan klanten van Nedcargo.
Hij vraagt hen om deze weken zoveel mogelijk het vervoer via de binnenvaart te mijden. Ze kunnen het beste tijdig boeken en rekening houden met grote vertragingen.
“Gedurende deze weken zullen we alles in het werk stellen om uw containers te vervoeren, maar bij problemen behouden wij het recht om de containers niet te laden. Wij zullen u natuurlijk goed op de hoogte houden van eventuele problemen met het vervoer. Wij kunnen voor de komende weken geen 100% service garanderen.”
Antvelink verwacht in de eerste weken van 2018 nog veel na-ijleffecten van de feestdagen. “Helaas zijn wij dan ook genoodzaakt om de congestie toeslag voorlopig ook in 2018 te handhaven.”
Bewogen jaar
De congestie in de zeehavens is inmiddels vaste prik in de containerlogistiek. Antvelink schrijft: “2017 was een bewogen jaar. Op alle zeeterminals was het gehele jaar de afhandeling vaak en langdurig verstoord. De grote toestroom van containers (een groei van 10%) zorgt ervoor dat steeds vaker en langduriger de afhandeling verstoord is. De callsizes van de deepsea liners worden groter en zijn vaker uit het schema, grote pieken aan containers, personeelstekorten zijn onder andere de oorzaak.”
Hij meldt de service aan klanten te willen verbeteren. “Dit kunnen we alleen gezamenlijk doen met de klanten en de terminals. Als Nedcargo zijn wij dan ook zowel direct als via de officiële kanalen in contact met alle partijen. Wij werken actief in de projecten Nextlogic, Congestieberaad en met de brancheorganisaties LINC, CBRB en TLN aan verbetering van de containerbinnenvaart.”
“Wij werken ook actief aan dedicated schema’s, fixed window, minimum callsizes en speciale lijndiensten. Allemaal om de service op peil te houden en een efficiënte vervoer via de binnenvaart te garanderen.”