- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVRC staat achter afspraken ‘Het Schip Centraal’

VRC staat achter afspraken ‘Het Schip Centraal’

- Advertentie -

Delen

De VRC steunt van harte de plannen uit ‘Het Schip Centraal’, dat als doel heeft het scheepvaartverkeer in Rotterdam vlotter en efficiënter af te handelen. (Rijks)havenmeester René de Vries heeft het initiatief genomen voor dit project. Op 14 februari ondertekende VRC-voorzitter Albert Thissen het convenant, net als vertegenwoordigers van andere ketenpartners uit de haven. De betrokkenheid van de Rotterdamse cargadoors is essentieel want door hun positie in de nautische keten vormen zij een belangrijke schakel om de afspraken tot een succes te brengen. 

Afwikkeling zeeschepen
De ondertekening van de letter of intent is het startsein voor een gezamenlijk traject om de afwikkeling van zeeschepen in Rotterdam nog verder te optimaliseren qua veiligheid en efficiency. In de komende periode is er een aantal grote veranderingen op komst waaronder de uitbreiding van het haven-industrieel complex met Maasvlakte 2.
Een verhevigde concurrentie in de Hamburg/Le Havre-range vraagt om een steeds efficiënter havenproduct. Daarnaast is er een overkoepelende noodzaak het functioneren van de haven te verduurzamen. Dit wil het Havenbedrijf Rotterdam tezamen met het havenbedrijfsleven realiseren door de informatie-uitwisseling in de nautische keten te verbeteren en door met een goed afgestemde verkeersplanning te gaan werken. De doelstelling is om het nieuwe informatie-/communicatiesysteem in 2015 volledig uitgerold te hebben.

Havenmeester
Wat betreft de actoren gaat het binnen het verkeersafhandelingsproces primair om de Havenmeester, de loodsen, de nautische dienstverleners, de reders, de scheepsagenten, de terminaloperators en de maritieme dienstverleners. Een van de veranderingen is dat de Havenmeester naast de traditionele autoriteitsrol ook een coördinerende rol krijgt. De Havenmeester wordt facilitator richting schip, agent en terminal in het planningsproces van scheepsreizen naar en vanaf terminals.

VRC
De Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC) bewaakt en behartigt de gemeenschappelijke belangen van cargadoors en de haven. Daarbij wordt de gebundelde expertise van zowel de ‘actieve’ leden als van de ‘kennisintensieve‘ geassocieerde leden ingezet. In allerlei verbanden; bij actuele kwesties; voor korte en lange termijn. De VRC levert daardoor een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit en de toekomst van de Rotterdamse haven. De leden van de VRC behandelen met 3.500 medewerkers jaarlijks meer dan 30.000 zeeschepen, ruim 400 miljoen ton aan goederen, 7 miljoen containers en dragen 280 miljoen euro aan havengelden af.

Die rol gaat hij ook vervullen in de activiteiten die rondom het schip plaatsvinden door ervoor te zorgen dat deze activiteiten veilig en efficiënt worden uitgevoerd. De rol van coördinator heeft betrekking op de planning en inzet van de nautische dienstverleners, zoals loodsen en roeiers.

Centrale rol voor cargadoor
De scheepsagenten zijn daarvoor een belangrijke informatiebron. Als vertegenwoordigers van de rederijen organiseren zij het scheepsbezoek en de bijbehorende activiteiten. In de nieuwe situatie willen de cargadoors deze centrale rol in de haven bestendigen. In dit verband bereiden zij zich voor op een 24/7-bereikbaarheid. Niet alle agenten hebben deze faciliteit nu al, maar ze beseffen dat die bereikbaarheid in de toekomst onontkoombaar is, ook al brengt dat extra kosten met zich mee.

De bedoeling is dat de terminalplanning het startpunt is voor de gehele planning binnen de Rotterdamse haven. Het is dus zaak dat de agent de gewenste aankomsttijd (en de vertrektijd) bij de terminal up-to-date houdt. Deze terminalplanning wordt door de Havenmeester en loodsen vertaald naar een loods-aan-boord-tijd. De VRC is vol vertrouwen dat de overgang van de huidige ordersystematiek naar het nieuwe werkproces goed verloopt.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -