- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekVooruitgang

Vooruitgang

- Advertentie -

Delen

 

De Vlaamse overheid heeft er een handje van nogal bijdehand te zijn en de vooruitgang een handje te helpen. Dat kan handig zijn, bijvoorbeeld door de promotie van de binnenvaart zelf ter hand te nemen, zodat de bedrijfstak daar geen omkijken naar heeft, afgezien van een handvol enthousiaste schippers die waar mogelijk hand- en spandiensten leveren. Die hebben we gelukkig in Nederland ook, waardoor veel meer gebeurt dan je voor mogelijk zou houden mocht je per ongeluk weten hoe ‘veel’ geld er omgaat in organisatieland. Als je het over actieve schippers hebt, denk je al gauw aan de ASV, die verrassend succesvol vasthoudt aan het oude adagium ‘alleen schippers weten wat goed is voor schippers’, maar CBRB en BLN zouden het ook kunnen schudden als niet tientallen binnenvaartondernemers zich relatief belangeloos zouden inzetten voor het algemeen bedrijfstakbelang.Icons_2015_EenPotNat

Enfin, die bezielde schippers heb je dus in Vlaanderen net zo goed, maar de Vlaamse overheid wil van de schippers af en schepen zelf laten varen voor een staatsbedrijf. Een onverwachte mix van het Sowjet-gedachtegoed en Madurodam. Dat weten ze nog niet maar ik voorspel dat het die kant op gaat: heel kleine duweenheden die op de automatische piloot steden bevoorraden. Ze hebben geen stuurhut nodig en daar hoeven dus minder bruggen voor open. Briljant? Wat een teleurstelling dat als argumentatie voor autonome schepen opnieuw de dooddoener van goedkoper varen wordt gehanteerd.

Reken maar dat ook als het niet goedkoper is, het leven in die steden beter zal zijn. Gewoon streven naar een leefbaarder wereld, ook al kost dat geld – wat is daar mis mee? Als dit de erkenning is dat schepen het leven beter maken, dan mag de overheid het een mega-injectie geven, maar dan wel consequent zijn en ook in het grovere transportwerk de binnenvaart meer dan het voordeel van de twijfel gunnen en niet domweg de markt het werk laten doen. Dus niet meer: de binnenvaart is geweldig – als ze goedkoper is. De binnenvaart is sowieso beter voor milieu en klimaat dan het wegvervoer. Geef schippers de kans schepen uit te rusten met hybride of dieselelektrische motoren en je hebt een dijk van een maatschappelijk verantwoorde logistiek. Toekomstgericht, om nog maar eens een cliché te scoren. Dat is ook mazzel voor het gezinsbedrijf aan boord. Eindelijk de finesses kunnen horen in Bachs Matthäus Passion tijdens de vaart, omdat de generatorset voorop de elektromotor achterop voedt en het aantal decibel duizelingwekkend is gedaald. Ja, je mag ook naar Metallica luisteren (of Motörhead) maar misschien dat je dan beter wel de hoofdmotor kan starten.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -