- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVolg de weblog van de allereerste reis van de Banier

Volg de weblog van de allereerste reis van de Banier

- Advertentie -

Delen

Wijnne & Barends en de families Bosma, De Jonge en De Vries lieten hun nieuwe coaster Banier de afgelopen maanden bouwen bij de Hexing Shipyard in het Chinese Songmen. De maidentrip van het schip wordt de terugreis. Hiervan houdt mede-eigenaar Jan-Albert de Vries een weblog bij, die te volgens is via de doorlink ‘Volg de Banier op zijn eerste reis’ op de homepage van deze site.

Voor de afbouw en oplevering van de Banier worden in China momenteel de laatste puntjes op de i gezet. Dit, net als bij de gehele bouw, onder scherp toezicht van Nederlandse bouwbegeleiders van Wijnne & Barends. De oplevering staat gepland voor medio juli, waarna het schip in China of Japan gaat laden voor de eerste reis, naar Europa. De eigenaars hopen eind september in Nederland aan te komen.
De reis van China naar Nederland wordt naar verwachting ook meteen een van de langste reizen die de Banier gaat maken. Eenmaal hier gearriveerd, wordt het schip waarschijnlijk ingezet voor werk in voornamelijk Noordwest-Europa en de Baltic. Daar gaat het varen met onder meer staalproducten, graan, hout en bulk. Ook is het geschikt voor het transport van gevaarlijke stoffen.

Piraterij
De maidentrip wordt een ongebruikelijk lange reis tussen Oost-Azië en West-Europa. Waar de reis via de kortste route (via het Suezkanaal) zo’n 11.000 zeemijl zou bedragen en veertig vaardagen zou betekenen, kiezen de eigenaars voor de 3000 mijl en ongeveer tien vaardagen langere trip via het Panamakanaal. Reden: de grote problemen met piraterij voor de Somalische kust.
“Ondanks een sterke lobby van onder meer de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders om Nederlandse schepen door de Nederlandse marine te laten beschermen tegen de piraten in de Golf van Aden, zijn overvallen er nog steeds schering en inslag”, zegt Jan Albert de Vries. “En hoewel er nu al aardig wat landen met marineschepen ter plekke aanwezig zijn om de schepen die onder hun nationale vlag varen te beschermen, blijkt dit in de praktijk moeilijk uit te voeren. Een reis door het Suezkanaal is momenteel een trip op goed geluk. Dat risico willen we niet nemen.”

Weblog
Tijdens de trip houdt De Vries een weblog bij over het dagelijks leven aan boord van het gloednieuwe schip. “Ik wil dit zeker op wekelijkse basis doen”, zegt hij. “En het liefst nog wat vaker. Ook probeer ik de weblog te illustreren met mooie foto’s.”

(Jan Johan ten Have)

Klik hier voor de weblog over de Banier.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -