Op 27 februari is Binnenvaartvlog.nl gelanceerd. Diverse vloggers uit de binnenvaart leveren video’s voor deze website. Het doel is een positief, maar realistisch beeld te geven van de binnenvaart. Interessant voor mensen van de wal, en met name voor jongeren – die daardoor wellicht enthousiast worden voor een maritieme carrière. Maar ook leuk en herkenbaar voor mensen uit de scheepvaart zelf.

Binnenvaartvlog.nl is een initiatief van deze krant. “De insteek is vooral om te laten zien hoe mooi de moderne binnenvaart is en hoe leuk het werk is”, vertelt Ken Rijkers. Hij is commercieel manager bij De Binnenvaartkrant. “Hopelijk kunnen we zo meer jongeren interesseren voor een carrière in de binnenvaart.”

 

Podium

‘Vlog’ is een samenvoeging van ‘video’ en ‘weblog’. Het is een populair fenomeen: mensen houden een gefilmd dagboek bij van hun alledaagse belevenissen. Filmen doen ze met hun smartphone, een GoPro of een compacte fotocamera met videomogelijkheden. In Nederland zijn mensen als Enzo Knol, Teske de Schepper, Nikkie de Jager en Jordi van den Bussche bekend geworden met hun eigen Youtube-kanaal.

Er zijn ook veel mensen die enthousiast verslag doen van wat ze meemaken in de binnenvaart. Zij hebben nu een extra, uniek podium: Binnenvaartvlog.nl.
Zoals Nadia de Bruijn en Angela Wijbenga van der Mark.

 

Trots

“Als krant zijn we natuurlijk nauw verbonden met de branche en de mensen die er in werken en ondernemen”, vertelt Rijkers. Hij legt uit wat hij voor ogen heeft met de nieuwe internetsite: “We zijn trots op de binnenvaart en willen dat meer mensen zien en ervaren hoe mooi en belangrijk de branche is. Maar er is ook een enorm personeelstekort en dat levert een serieus probleem op. Wij willen een rol vervullen in het helpen oplossen daarvan. Door de video’s kunnen jongeren zien hoe afwisselend en leuk het werk in de binnenvaart is – aan boord maar ook bij bedrijven aan de wal. Daar moeten ze toch wel enthousiast van worden…Hopelijk vergroot daardoor de instroom.”

Want, zo gaat hij verder, “nogal eens blijkt uit de vragen van potentiële kandidaten dat ze een beeld hebben van de binnenvaart dat totaal niet meer van toepassing is. Dan reageerde ik: ‘Is dat de oorzaak waardoor je twijfelt over een carrière in de binnenvaart? Nee toch!’”

Rijkers geeft aan per mail en telefoon veel vragen te krijgen van jongeren en andere mensen die zoeken naar de juiste opleiding voor de binnenvaart. “Daar moest ik wel iets mee doen. Dat gaven meerdere klanten ook aan. Als je zoiets doet, moet het wel doelgericht. Het moet niet om een individuele vlogger draaien; het gaat erom wat je wilt overbrengen.”

“Daarnaast vragen bedrijven regelmatig of ik nog kandidaten weet om hun openstaande vacature te vervullen. Als ik dan ‘potentiële werknemers’ aan de lijn krijg, breng ik hen graag samen. Ook werd ik benaderd door onderwijsinstellingen: hoe ze meer jongeren kunnen bereiken.”

 

Ken Rijkers gaat ook zelf volop vloggen.

Opleidingen

Er zijn verschillende onderwerpen en categorieën op de site. Van het werk aan boord tot het gezinsleven, van beurzen tot onderwijs. “We gaan de site verder uitbouwen. Zo komen er links naar scholen die binnenvaartopleidingen verzorgen; naar bedrijven die interne opleidingen aanbieden. Het ligt voor de hand dat we ook vacatures vermelden en we bieden bezoekers de mogelijkheid om vragen te stellen over de binnenvaart. Dan vragen we aan een van de vaste vloggers om zo’n vraag te beantwoorden.”

Naast de varende vloggers gaan Rijkers en enkele collega’s van De Binnenvaartkrant ook zelf video’s maken en plaatsen. “We hebben een vast team van vloggers die exclusief voor De Binnenvaartkrant gaan vloggen. Ikzelf zal gaan vloggen op werven, nieuwbouw­schepen, beurzen, bij bedrijven, vragen beantwoorden van jongeren en interviews maken met jongeren die al werkzaam zijn in de binnenvaart. Ik heb nu al voor een jaar aan beeldmateriaal.”

 

Iedereen kan filmpjes aanleveren

“Iedereen kan filmpjes aanleveren – als die maar over de binnenvaart gaan. Regelmatig of incidenteel. Educatief of ludiek. We rekenen vooral op enthousiaste video’s. Creatieve, frisse vlogs die vooral jongeren aanspreken.”

Daarmee wil hij niet zeggen dat alleen jongeren vlogger kunnen zijn. “Zeker niet. Ik ken mensen van alle leeftijden uit de binnenvaart die heel modern en handig zijn met hun smartphone en actief op social media. Mooi om te zien hoe zij hun kennis en ervaring op die manier aan jongere generaties overbrengen.”

Kijk op www.binnenvaartvlog.nl. Wil je ook filmpjes aanleveren, heb je vragen, tips of suggesties? Mail dan naar ken@binnenvaartkrant.nl of bel naar (010) 414 00 60 of 0611 36 35 19.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.