Zet een buitenstaander op een binnenvaartschip en je krijgt gegarandeerd opmerkingen als “goh, ik wist niet dat zo’n schip zo modern uitgerust was” en “wat een mooi uitzicht heb je vanuit de stuurhut”. Vlogger Enzo Knol kwam tot dezelfde conclusies, maar zag ook kansen voor een nieuw businessmodel. “Je kunt hier prima een vet festival organiseren.”
Dat Knol samen met zijn kompaan Bas aan boord stapte bij ms Michigan van Wijgaart Shipping, was te danken aan de inzet van Stichting Vrienden van de Binnenvaart. Via via kwamen ze in contact met het management van Nederlands bekendste vlogger.
“Omdat een van onze belangrijkste missies is om jongeren kennis te laten maken met de binnenvaart, leek een samenwerking met Enzo ons een mooie kans”, aldus voorzitter Raymon Berkhout. Knol heeft een YouTube-kanaal met maar liefst 2,9 miljoen abonnees recht in de beoogde doelgroep. Zijn vlog over de binnenvaart was tot 10 juni goed voor ruim 400.000 views en meer dan 7.000 likes.
“Mooie cijfers”, blikt Berkhout tevreden terug. “Het voordeel van een samenwerking met zo’n influencer is dat je direct inzicht krijgt in het bereik. Op basis van de statistieken kunnen we zeggen dat we deze manier van promotie zeker vaker gaan inzetten. Eerder werkten we al samen met ‘Mitchel aan de Maas’ en ook zijn video heeft een groot publiek bereikt en veel positieve reacties opgeleverd.”
Nieuw businessmodel
Voor Knol was het duidelijk de eerste keer dat hij aan boord van een binnenvaartschip stapte. Daarom vroeg hij schipper Kevin het hemd van het lijf. Onderweg van de Maasvlakte naar Duitsland kreeg hij vragen als: “Hoeveel verdien je eigenlijk als matroos of kapitein? Hoe lang ben je van huis?”. En: “Hoe doe je dat met je sociale leven?”
Knol bleek positief verrast door de antwoorden en kon dan ook tot maar één conclusie komen: “Werken in de binnenvaart is avontuurlijk, maar toch comfortabel, je verdient goed én je hebt veel vrije tijd.”
Toen bleek dat je aan boord ook nog eens een goed wifisignaal hebt en de in hoogte verstelbare stuurhut meer dan voldoende ruimte en luxe biedt om livestreams te organiseren, was hij helemaal verkocht. “Je kunt het dus ook allebei zijn: én vlogger én binnenvaartschipper.”
Een gouden combi volgens Knol, die het overigens ook wel zag zitten om een dj-booth in de stuurhut te installeren om feestgangers langs de wal of desnoods op de containers die de Michigan vervoert, op een andere manier kennis te laten maken met de binnenvaart.
Katalysator voor positieve energie
“Dat zijn wel bijzonder out-of-the-box-ideeën”, lacht Berkhout, “maar zijn enthousiasme werkt aanstekelijk en het levert op zijn minst een positieve energie op waar we weer mee verder kunnen. Ik herken mezelf daarin. Toen ik heel wat jaren geleden als buitenstaander de binnenvaartsector binnenkwam, was ik ook overweldigd door de mogelijkheden die de sector te bieden heeft. Die kansen zie ik nu nog. Met mijn werk als voorzitter van Stichting Vrienden van de Binnenvaart probeer ik de katalysator te zijn voor vooruitgang, promotie en energie.”
Naast het bezoek aan het binnenvaartschip zien kijkers Knol ook met de watertaxi op weg gaan naar Simwave, waar hij op een van hun simulatoren een snelcursus schipper worden krijgt. Hij eindigt bij Dari waar hij kennis maakt met de technologie van Seafar. “We vonden het belangrijk om hem, en natuurlijk vooral zijn volgers, te laten zien hoe toekomstbestendig de binnenvaart is. We zijn een moderne sector die meegaat, en op sommige fronten zelfs vooropgaat… in technologische ontwikkelingen die jongeren ongetwijfeld aanspreken.”
Promotiepakket
De inzet van influencers en communiceren via kanalen als YouTube, TikTok en Snapchat is dus een blijvertje in het brede promotiepakket dat Vrienden van de Binvaart inzet om de zichtbaarheid van de binnenvaart te vergroten. “Als je de jongere doelgroep wil bereiken, moet jij zijn waar zij zijn. En dat is op deze kanalen.”
Daarnaast timmert de stichting aan de weg met zes nieuwe afleveringen van Binnenvaart Inside, met Berkhout zelf als vertrouwde presentator. Volgend jaar september staan de Binnenvaartdagen in Zwijndrecht weer op de planning; er is een wekelijkse podcast en het bezoeken van scholen is nieuw leven ingeblazen met de komst van Vic Michielsen als bestuurslid. Zo bezocht het team het afgelopen jaar tien basisscholen in de regio, waar kinderen uit groep 7 en 8 kennismaakten met de wereld van het water. Met presentaties, video’s en een mini-simulator. “Kinderen worden enthousiast als je ze écht iets laat zien.”
Plannen en ideeën zijn er ook genoeg. Een landelijke tv- en radiocommercial en opvallende borden langs de weg bij brugopeningen staan nog op het wensenlijstje. “Aan creativiteit geen gebrek”, aldus Berkhout. “Maar aan tijd helaas wel. Het opleveren van een tv-programma kost bijvoorbeeld ongelooflijk veel tijd. Je bent dagen bezig met filmen en voorbereiden voor een uurtje tv.”
“Daarom is het mijn wens om op termijn iemand aan te trekken die het werk achter de schermen oppakt en helpt de promotie verder te stroomlijnen. Er is zoveel potentieel dat het zonde zou zijn om het onbenut te laten.”
“Overigens past een laatste woord van dank voor onze sponsors”, aldus Berkhout. “Zonder hen zouden we niet in staat zijn om dit werk te doen. Het is mooi om te zien dat, ondanks de verschillen die er ook wel zijn in de sector, ze allemaal vinden dat de binnenvaart een groter spotlight verdient. Met die saamhorigheid ben ik er ook van overtuigd dat ons dat gaat lukken.”
Door Jolanda Dietvorst