Europese verladers en vervoerders zouden minstens 160 miljard euro kunnen besparen als ze de infrastructuur en vervoersmodaliteiten beter benutten. Sergio Barbarino van Procter & Gamble zei dat op het congres Ports & Hinterlands. Die efficiencyverbetering kan door gezamenlijk gebruik te maken van beschikbare ladingcapaciteit, van de capaciteit op weg- en waterwegen en beter gebruik van elektronisch berichtenverkeer.
Nog veel papieren documenten
Tijdens het congres, dat 4 december in Rotterdam plaatsvond, kwamen voorbeelden aan bod. Zo gaan nu dagelijks maar zes treinen door de Eurotunnel tussen Frankrijk en Engeland, terwijl dat er achttien zouden kunnen zijn en van de ruim 200.000 documenten die de ECT-Deltaterminal per maand verwerkt, worden er ongeveer 100.000 nog steeds op papier aangeleverd.
(foto Management Producties)
Dat laatste meldde managing director Paul Ham van ECT’s dochteronderneming European Gateway Services. Hij lanceerde tijdens het door Management Producties georganiseerde congres een nieuwe app: E-Gate. Daarmee kunnen betrokkenen in het natransport op hun smartphone precies waar hun container zich bevindt.
"Regel ‘achterkant’ van Maasvlakte 2 ook goed"
Tijdens het congres riepen meerdere deelnemers op tot een efficiencyslag in het intermodaal vervoer, maar dan wel in de hele logistieke keten. Het kernnetwerk voor spoor-, weg- en vaarwegen naar het Europese achterland zal tot in de haarvaten moeten worden onderhouden “want daar zitten de intermodale vervoerders en gebruikers”, én “de achterkant van Maasvlakte 2” zal nu op orde moeten worden gemaakt.
“De focus bij het ontwerp van Maasvlakte 2 was vooral op de ontvangende kant (aan zeezijde)”, zo zeiden directeur Ferdinand van den Oever van Havenschap Moerdijk en wethouder Stephan Satijn van Venlo. “Er zal nu een antwoord moeten komen op de vraag ‘hoe gaan de goederen verder’. De volumes zullen toenemen, dus moet er nu worden gehandeld.”