- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVerruiming van sluizen Ampsin-Neuville van start

Verruiming van sluizen Ampsin-Neuville van start

- Advertentie -

Delen

Op de Maas in Wallonië is de verruiming en modernisering van het sluizencomplex Ampsin-Neuville begonnen. De huidige sluizen uit 1958 worden vervangen door twee grote sluizen. Het project kost 26 miljoen euro en zal in 2023 klaar zijn.

Met de werkzaamheden wordt het laatste knelpunt op de Maas tussen Namen en Luik weggewerkt. De huidige sluizen in Ampsin-Neuville zijn verouderd en te klein voor hedendaagse binnenschepen. De grootste is 136 meter lang en 16 meter breed. De kleinste is 55 meter lang en 7,50 meter breed. Ze worden vervangen door twee grotere sluizen, vergelijkbaar met die in Ternaaien en Ivoz-Ramet. Hierdoor kunnen vanaf 2023 schepen sneller worden geschut en ook grotere schepen en koppelverbanden het sluizencomplex passeren.

 

Gefaseerde ombouw

De ombouw vindt plaats in twee fasen, waardoor het binnenvaartverkeer niet hoeft te worden gestremd. Eerst wordt de kleinste sluis vervangen door een sluis van 225 meter lengte en 12,50 meter breedte. De tweede sluis blijft in deze fase – die in 2021 voltooid is – in bedrijf. Vervolgens wordt de tweede sluis vervangen door een 225 meter lange en 25 meter brede nieuwe sluis. Deze fase zal eind 2023 worden afgerond.

De werkzaamheden kosten 26 miljoen euro en worden grotendeels gefinancierd door de Société Wallonne de Financement Complémentaire des Infrastructures (SOFICO) en de Europese Unie. Er komen ook een nieuw bediengebouw en een technisch gebouw. Verder gaat men drie vistrappen aanleggen. Eén daarvan wordt met een lengte van 700 meter de grootste vistrap in Wallonië.

Corridors

Vorig jaar passeerde op het sluizencomplex Ampsin-Neuville bijna 9,3 miljoen ton goederen. De Waalse minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio onderstreept het belang van de modernisering: “Onze regio is een grote speler in de Europese binnenvaart. We zijn het centrum van drie belangrijke Europese corridors: van de Noordzee naar de Baltische Zee, van de Noordzee naar het Middellands zeegebied en de Rijn-Alpen corridor.”

In 2017 werd op de Waalse vaarwegen 42 miljoen ton vervoerd, het beste resultaat sinds zes jaar. De Waalse overheid investeert tussen 2014 en 2019 zo’n 500 miljoen euro in het goederenvervoer over water.

illustraties: SOFICO

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -