De schadelijke uitstoot van gassen door zeeschepen kan met 34 procent dalen als ze verplicht worden langzamer te varen. Het Nederlandse milieuadviesbureau CE Delft heeft daarnaar onderzoek gedaan in opdracht van de IMO.

De Internationale Maritime Organisatie is op zoek naar mogelijkheden om de almaar groeiende emissie door de zeevaart een halt toe te roepen. Verplichte slow steaming is daarvoor een optie, aldus CE Delft.

 

Klimaatakkoord

Door de groei van de wereldhandel dreigt de uitstoot van broeistofgassen door de zeevaart in 2050 120 procent hoger te zijn dan in 2012. Tussen 2013 en 2015 was de toename 2,4 procent.

In het Klimaatakkoord van Parijs is juist afgesproken dat met name de uitstoot van CO2 omlaag moet om de opwarming van de aarde niet hoger te laten zijn dan de als kritisch vastgesteld 1,5 graad Celsius. De internationale scheepvaart viel buiten het akkoord, maar er worden wel degelijk maatregelen verwacht van de sector.

 

Geen wettelijke belemmeringen

Als een schip minder snel vaart, dalen het brandstofverbruik en de uitstoot fors. 10 procent langzamer varen zorgt voor een afname van 13 procent. Dat schiet te kort om de verwachte groei ongedaan te maken. Bij een 20 procent lagere snelheid is de afname 24 procent, 30 procent langzamer varen betekent 34 procent minder uitstoot. In die twee gevallen daalt de totale uitstoot door de zeevaart per saldo (dus ondanks de wereldwijde groei van vervoerde lading).

Volgens CE Delft zijn er geen wettelijke belemmeringen voor door de IMO of overheden opgelegde slow steaming. De economie zou er slechts zeer beperkt door worden getroffen. Daar tegenover staat dat er meer schepen nodig zijn.

De slow steaming zou als gemiddelde snelheid of maximumsnelheid kunnen worden ingevoerd. Die laatste optie is het eenvoudigst te handhaven. Overtredingen moeten bestraft kunnen worden, aldus CE Delft.

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.