“Verbeter bevaarbaarheid Hollandse IJssel”

0

ASV en Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid hebben Rijkswaterstaat verzocht de bevaarbaarheid van de Hollandse IJssel te verbeteren. Het gaat om opheffing van de spertijd bij de voetgangersbrug in Hekendorp, vervanging van meerpalen, verwijdering van uitsteeksels bij bruggen en in de buurt van Haastrecht een plek vrij te houden van obstakels/jachten zodat de spitsen die bij ‘De Samenwerking’ gelost hebben, direct kunnen keren in plaats van de Hollandse IJssel tot aan IJsselstein af te moeten varen.

“Stuk voor stuk eenvoudig te realiseren verbeteringen die weinig of zelfs geen geld kosten”, aldus Sunniva Fluitsma, vice-voorzitter ASV, “onze leden hebben dit soort verzoeken regelmatig rechtstreeks met ambtenaren van RWS besproken maar steeds nul op het rekest gekregen. Nu moet de wal het schip maar keren.” ASV en toerbeurtvereniging zijn vastbesloten er iets aan te doen. “Afwijzing van de verzoeken accepteren we niet.”

een meerpaal die aan vervanging toe isSamenwerking
Langs de Hollandse IJssel in Haastrecht ligt veevoederproducent De Samenwerking. Dit bedrijf verwerkt grondstoffen tot veevoeders. Een belangrijk deel van de grondstoffen wordt via het water aangevoerd en het bedrijf wil dit aandeel nog verder vergroten. Sunniva Fluitsma: “De wens van De Samenwerking sluit goed aan bij de visie van de ASV. Wij willen ook dat de vervoerscapaciteit van de kleine schepen en de kleine vaarwateren optimaal benut kunnen worden. Dat is goed voor de schippers op die kleine schepen en ook goed voor de bedrijven die aan die kleine vaarwegen gevestigd zijn. Maar het is ook goed voor de samenleving omdat dit soort vervoer tot een vermindering van het vervoer over de weg leidt, en daarmee ook tot minder uitstoot van broeikasgas, fijnstof en NOx. Tegelijkertijd neemt ook de geluidsoverlast door het vrachtvervoer over de weg en de files af. De ASV heeft kortgeleden besloten om naast de belangenbehartiging via de landelijke overkoepelingen en de politiek ook de verschillende vaarwegbeheerders rechtstreeks te gaan wijzen op verbetermogelijkheden voor de vaarwegen, met name voor de kleinere schepen. Verder zullen de bestuurders van beide verenigingen actief contact gaan zoeken met bedrijven die langs de vaarwegen liggen om ze te wijzen op de mogelijkheden en voordelen van vervoer over het water. Gezamenlijk kunnen we vervoer over het water laten groeien. Dat is niet alleen een voordeel voor onze leden maar voor de hele binnenvaart en ook voor de bedrijven en de samenleving.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.