Klein plusje Zeehavens Amsterdam

0

In de eerste helft van 2010 is de totale goederenoverslag van Zeehavens Amsterdam tot 44,7 miljoen ton gestegen, 4,2 procent meer dan de eerste helft van 2009. De overslag van de Amsterdamse haven, die onderdeel is van Zeehavens Amsterdam, daalde echter met 7,1 procent tot 35,5 miljoen ton. De daling over heel 2010 zal naar verwachting beperkt blijven tot tussen de 2 tot 4 procent ten opzichte van 2009.

De oorzaak van de daling ligt volgens Haven Amsterdam in de ongebruikelijke plus die met name de olieproducten in de eerste zes maanden van 2009 scoorden. "Daarna werden de gevolgen van de economische crisis merkbaar."  

IJmuiden: stijging
Haven Amsterdam behoort tot de regio van het Noordzeekanaalgebied samen met de havens IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad. In de hele regio samen is de overslag tot en met juni 2010 gestegen met 4,2 procent.
Deze stijging is voornamelijk te danken aan IJmuiden, met 1,8 miljoen ton extra overslag in het eerste halfjaar. De verhoogde vraag naar staal levert daar de belangrijkste bijdrage aan. De overslag in Beverwijk is ongeveer gelijk gebleven, Zaanstad kende een daling van 32 procent. 
De daling in de Amsterdamse haven is geconstateerd bij de overslag van olieproducten (-8 procent) en steenkolen (-15 procent). "Verminderde marges spelen een rol bij de lagere overslag in benzine. In tegenstelling tot cokeskolen voor de staalindustrie ligt de vraag naar de voor de Amsterdamse haven belangrijke energiekolen, voor electriciteitsproductie in Duitsland, nog steeds op een relatief laag niveau."

57 procent minder containers
De overslag van zand, grind en mineralen is gestegen met 22 procent. "In de vraag naar industriële mineralen zit weer groei en de vraag naar bouwgrondstoffen van overzee blijft onverminderd hoog." 
De overslag van agribulk steeg met 5 procent. De containeroverslag is met 57 procent gedaald. De overslag van stukgoed is ongeveer gelijk gebleven. Die van roll-on roll-off is sterk gestegen:72 procent. 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.