Veka Logistics – onderdeel van de Veka Group – heeft een nieuwe vestiging geopend in Roemenië: Veka Logistics International Srl in Constanza. Het doel van deze vestiging is het opzetten van intermodale diensten op de Donau. Daarvoor kan het bedrijf beschikken over een vloot van 60 motorschepen die worden geïntegreerd in de water/rail/weg-oplossingen die het bedrijf biedt.
Directeur van Veka Logistics is Johan de Bot, een bekende naam in het intermodale vervoer, met ervaring als terminaldirecteur en logistiek vervoerder in combinatie met grootscheeps vervoer over water. De Bot is al enige tijd actief om transeuropese intermodale oplossingen te zoeken.
Manager in Roemenië is mrs. Andreea Nistor die veel ervaring meebrengt in de Donau-logistiek.
Veka Logistics wil een belang in de ontwikkeling van terminals langs de Donau. De Bot beschrijft Constanza als de ‘Europese Oostpoort’. “Het is duidelijk dat meer bedrijven deze ‘gateway’ zullen aanwenden om hun klanten te kunnen bedienen.” Er zijn al aanvrtagen voor verladingen van meer dan een miljoen ton binnengekomen bij Veka Logistics voor de Donaucorridor.
Veka Logistics biedt logistieke oplossingen voor droge bulk, natte bulk, stukgoed, containers en Ro-Ro. Voor die laatste categorie is binnenkort een schip beschikbaar voor het vervoer van 600 personenauto’s. Op 25 oktober arriveert het eerste Veka-schip in Constanza is met machines.
“Een geweldige uitdaging om van daaruit een ‘door-to-door’ transportnetwerk op te zetten”, aldus Johan de Bot. “Economisch gezien is het een moeilijke tijd. Dat weet iedereen. Toch biedt de huidige markt, zeker in Oost-Europa, veel mogelijkheden. Met name de jongere generatie ziet kansen.” Hij wil ‘Europees denken’: "Als het om logistiek gaat, proberen we zoveel mogelijk het transport over de Donau naar ons toe te trekken. En dat is nog maar een eerste stap. We hebben veel te bieden als het gaat om totale transportovername, zowel via spoor als binnenvaart. Met het kantoor in Roemenië – waar twee goed geschoolde en ervaren Roemeense dames de dagelijkse gang van zaken organiseren – zetten we een belangrijke stap. Zelf zal ik er de komende tijd een week per maand te vinden zijn. Het is van groot belang dat we met dit kantoor – Veka Logistics International SRL – onszelf goed in de markt zetten.”