14e schip van Vapor Shipping: Initio, ofwel een ‘nieuw begin’

0
ms Initio
(foto Media Creators)

Onlangs is het bij Concordia Damen turnkey bestelde en bij CCM3 afgebouwde containerschip Initio overgedragen aan Vapor Shipping uit Dordrecht, een bedrijf dat in 2014 is opgericht door de broers Van Utrecht. Vapor is het Roemeense woord voor schip en Initio voor ‘nieuw begin’. Een opvallende naam als je beseft dat de Initio het veertiende schip is dat vaart onder de vlag van Vapor Shipping.

Kapitein Harry van Utrecht legt uit: “Ik heb op diverse schepen van onze vloot gevaren, maar dit is het eerste nieuwbouwschip waarvan ik het roer in handen heb.” Over de betrokkenheid met Roemenië zegt hij: “Onze familie was in Roemenië, na de periode van president Ceausescu, nauw betrokken bij de hulpverlening in het land. Mijn zus is getrouwd met een Roemeen en woont in dat land, terwijl een van mijn broers er een constructiebedrijf heeft.” 

Het casco komt verrassend genoeg niet uit Roemenië, maar uit China. De 1.793 ton metende Initio is 86 x 10 x 3,20 meter en wordt voortgestuwd door een Caterpillar C32 van 1.014 pk. 

Lage kruiplijn

Bijzonder content is Harry van Utrecht over de lage kruiplijn van het containerschip. “We kunnen 670 ton ballast zetten onder de gangboorden en de ruimvloer. Daardoor kunnen we met een hoge lading, zonder water in het laadruim onder lage bruggen door.  Onze intentie was om een zo efficiënt mogelijk schip in de vaart te brengen en daar zijn we nu erg tevreden over. 

De afbouw verliep goed, ondanks de brand bij Hoogendoorn, waarbij ook de voor de Initio reeds afgebouwde delen voor in de stuurhut verloren gingen. Deze firma heeft alles in het werk gesteld om alles op tijd klaar te hebben. Ik ben zeer tevreden over de aanpak van CCM3-directeur Ceylan Düzdüsen, die met zijn team en de onderaannemers een mooi resultaat behaald heeft. De gehele afbouwperiode hebben we kunnen constateren dat Düzdüsen zich altijd aan zijn afspraken houdt.”

Harry van Utrecht
Harry van Utrecht. (foto Jan Hoek)

Het was voor Van Utrecht niet de eerste kennismaking met CCM3, want in 2019 werd de Espero hier afgebouwd en in september 2020 werd ervoor gezorgd dat ms
Royaal, na een hermotorisering, binnen twee weken weer in de vaart was. In dezelfde periode werd ms Desejo tot tevredenheid van de broers Van Utrecht voorzien van een geheel nieuwe voortstuwingsinstallatie.  

Samenwerkingsverbanden 

Naast de negen eigen schepen van de gebroeders Van Utrecht zijn er ook andere samenwerkingsverbanden waarin Vapor BV participeert. “Alle firma’s die participeren zijn ook lid van de coöperatie. Inmiddels is het team gegroeid naar 38 medewerkers. Hiervan zijn ook medewerkers die van leerling-matroos nu als schipper varen op één van de Vapor-schepen. Mooi is het om dit te zien, om zo mensen klaar te stomen voor de mooie binnenvaartsector. Zo kunnen we ze als Vapor ook een kans bieden om mee te ondernemen in het geheel.”

“Door de samenwerking spreiden we het risico en drukken we tevens de kosten. Ook vanuit de Rabobank, de huisbankier van Vapor Shipping, wordt deze samen­werking ondersteund en gestimu­leerd. We kunnen zo samen investeren en eventuele tegenvallers gezamenlijk opvangen. Het motto van Vapor is tenslotte: Samen varen we wel!”, aldus Harry van Utrecht. 

Ook aan het onderdeel duurzaamheid gaat Vapor niet voorbij. De Krabbegeul had als één van de eerste schepen een naverbrandingssysteem, waarna vorig jaar bij de Royaal (nu Vanthya) en de Desejo een hermotorisering met schonere motoren plaatsvond. Tevens is er bij de afbouw op de Espero gebruik gemaakt van een asgenerator, zonnepanelen en een accupakket waarbij langere tijd stilgelegen kan worden zonder de generator te gebruiken. 

In deze trant is ook de Initio uitgerust met een asgenerator op de hoofdmotor en Stage V-generatorsets. Het blijft volgens de broers Van Utrecht een zoektocht. Het is naast verduurzaming ook een kostenbaten-afweging om steeds weer de juiste keuze te maken.

Geen brug te ver

Operationeel manager van Vapor Shipping is Berend Jan de Graaf. Hij zegt over de voordelen van de coöperatie: “Door regelmatig overleg versterken de schippers elkaar en desgewenst schuiven ze met personeel. Door de onderlinge samenwerking tussen de verschillende schippers van onze vloot kunnen wij een transport volgens afspraak garanderen.” 

Met containerschip Initio wordt dat sowieso geen probleem, want het nieuwbouwschip gaat varen voor het in 2004 opgerichte Pro-Log BV. Het is daarmee een van de ongeveer tachtig containerschepen, van 32 tot 365 TEU, in de vloot van de in Zwijndrecht gevestigde bevrachter. De schepen varen niet alleen op de Nederlandse binnenwateren, maar met regel­maat ook op vaarroutes tussen inland terminals in België, Noord-Frankrijk en op de Rijn, van het ARA-gebied tot Bazel. Ook het Mittellandkanaal, inclusief Hamburg en Bremen, is geen probleem. 

Het grote voordeel van de Initio is niet alleen de afmeting van het schip, maar ook de lage kruiplijnhoogte. Voor de laatste aanwinst van de vloot van Vapor Shipping is dan ook geen brug te ver. 

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.