Leden van de CBRB-groep Varende Ondernemers en van Kantoor Binnenvaart hebben een ‘Tijdelijke Werkgroep Varende Ondernemers’ gevormd om een vergaande samenwerking tussen de twee groepen ondernemers te bevorderen. De werkgroep staat onder leiding van oud-EBU-voorzitter Rinus de Korte, die de werkgroep zaterdag 8 oktober presenteerde bij de voorlichtingsmiddag van Kantoor Binnenvaart (KB) in Krimpen aan den IJssel.
Op de bijeenkomst in Krimpen bleek dat deze bottom up- werkwijze (van onderen naar boven) in elk geval door de aanwezige binnenvaartondernemers zeer wordt gewaardeerd. In een interview met De Binnenvaartkrant zegt KB-voorzitter Roland Kortenhorst: “Ik geloof in natuurlijke processen. Die komen uit het hart en zijn het langst houdbaar. De varende ondernemers voeren gesprekken met elkaar en die sluiten de rijen.”
Wel of geen BinnenvaartUnie?
Zaterdag bleek dat proces alweer een stap verder te zijn gegaan. Kortenhorst vertelde hoe de nieuwe vereniging die in de plaats komt van Kantoor Binnenvaart eruit gaat zien. Opvallend was dat de naam ‘BinnenvaartUnie’ nadrukkelijk niet meer werd gebruikt. Die in augustus gelanceerde naam viel slecht bij de EBU (European Barge Union). Toen daar zaterdag vragen over werden gesteld, zei Kortenhorst over de naam: “We komen 1 november met de definitieve vereniging en ook met de naam. Laat je maar verrassen.”
Jacco Teunisse, lid van CBRB-Groep Varende Ondernemers en van de Tijdelijke Werkgroep Varende Ondernemers legt aan Roland Kortenhorst (r) uit dat de nieuwe vereniging actief leden moet werven. “Alleen de deur openzetten is niet genoeg.” (foto’s MG Redacties)
Het bestuur van de nieuwe vereniging zal een evenredige vertegenwoordiging kennen van aangesloten organisaties en van zelfstandigen die direct lid zijn. Dat is ook de grote verandering ten opzichte van de Stichting Kantoor Binnenvaart, want daarin zijn de ruim 300 contractanten niet vertegenwoordigd in het bestuur en ze tellen ook niet mee als achterban wanneer met bijvoorbeeld de overheid wordt gesproken. “Nu wordt er dus gesproken namens de leden van ONS, CBOB en RKSB; dat zijn er nog geen 500.”
Eigen identiteit
De nieuwe vereniging spreekt namens 800 ondernemers, mits de contractanten allemaal tekenen om lid te worden van de nieuwe vereniging. Leden van ONS, CBOB, Rijn & IJssel en RKSB zijn automatisch lid van de vereniging. Kortenhorst zei dat de deur wijd open staat voor andere verenigingen om ook lid te worden.
“Op voorwaarde dat zij varende ondernemers vertegenwoordigen en onderschrijven dat we samen sterk staan.” En daarmee bedoelt hij dat over een groot aantal onderwerpen een meerderheidsbesluit moet worden onderschreven door verenigingen die zich committeren aan de vereniging. Verenigingen die lid worden, kunnen daarnaast wel hun eigen identiteit behouden.
Duizend ondernemers
De Tijdelijke Werkgroep Varende Ondernemers beoogt een platform te vormen dat namens de 800 leden van de nieuwe vereniging spreekt en daarbij opgeteld de ruim 200 varende ondernemers van het CBRB. Rinus de Korte is weliswaar oud-bestuurslid van het CBRB, maar stelt zich volledig onafhankelijk op als voorzitter van de werkgroep.
Uiteindelijk moet deze intensievere samenwerking leiden tot een aantrekkelijker branchevertegenwoordiging, waardoor meer mensen zich aansluiten. Kortenhorst: “We moeten ernaar toe dat meer dan de helft van de binnenvaartondernemers zich organiseert.”
Momenteel is de organisatiegraad inclusief Koninklijke Schuttevaer zo’n 30 procent. De duizend leden van het door de werkgroep beoogde platform van voorheen Kantoor Binnenvaart en CBRB-groep Varende Ondernemers vormt nog geen kwart van de Nederlandse binnenvaartondernemers en zou dus moeten verdubbelen.
De vorming van de ene vereniging van CBOB, ONS, R&IJ en RKSB is al een belangrijke stap, vindt Kortenhorst. “De besturen waren bereid een stap terug te doen. Dat is iets om trots op te zijn.”
Rinus de Korte. “Het gaat niet om macht maar om invloed.”
Vrachtprijs
Rinus de Korte liet met enkele scherpe opmerkingen de verzamelde ondernemers zaterdagmiddag voelen dat hij uit hun midden komt. “Je moet niet verwachten dat we de vrachtprijs omhoog krijgen. We moeten ophouden met te roepen dat anderen schuld hebben aan de marktsituatie. We zullen niet de macht krijgen in de markt. Dat moeten we ook niet willen, want als je macht hebt gaan anderen aan de poten van je stoel zagen.“
“Wat we wel kunnen krijgen, is invloed. We kunnen twee dingen doen: lekker verder modderen en naar de buurman wijzen dat hij schuldig is. Dan weet je zeker dat je bij de verliezers zult horen. We kunnen echter ook achter elkaar gaan staan, mentaal weerbaarder zijn en bij de winnaars behoren. Dan hoef ik mijn gesprekspartner er niet van te overtuigen hoeveel mensen er achter me staan. Hij weet dat dan al.”
Roland Kortenhorst vindt dat binnenvaartondernemers die zich niet organiseren niet als excuus kunnen gebruiken dat het lidmaatschap van een organisatie geld kost: “Je betaalt ook voor de diesel om vooruit te komen.”