Via Varen Doe je Samen werken tientallen organisaties en verenigingen sinds 2008 aan meer veiligheid op het water door betere kennis en wederzijds begrip bij recreatievaart en beroepsvaart. In het Rotterdamse havengebied spelen de risico’s ook. Vandaar dat Havenbedrijf Rotterdam participeert in Varen Doe Je Samen. Vrijdag 10 oktober hield de Divisie Havenmeester een bijeenkomst voor de partners en vertegenwoordigers van andere betrokken partijen om te laten zien waar men mee bezig is, wat de grootste knelpunten zijn en van gedachten te wisselen over maatregelen om de veiligheid verder te vergroten.
Nachtmerrie
Een van de belangrijkste risicogebieden is de Maasmond, waar watersporters de route kruisen van de zeeschepen die de haven in of uit varen. Een andere is de kruising Oude Maas-Nieuwe Maas. Die laatste locatie werd 10 oktober bezocht. Het Havenbedrijf nam zijn gasten daarvoor mee aan boord van het mps Ostara van de Spido.
De vaartocht voerde de gasten langs gevaarlijke locaties in de Rotterdamse haven. (foto Marius van den Ouden)
Eerder op de middag had Jan Willem Verkiel, bij de Divisie Havenmeester verantwoordelijk voor Nautical Risk Management, in een voorbeeld laten zien hoe een familievaartochtje op een onbekommerde zomermiddag op de kruising Oude Maas-Nieuwe Maas uitloopt op een drama. Dat was een verzonnen ongeluk, maar gevaarlijke situaties komen geregeld voor. ‘Zo’n ongeluk is de nachtmerrie van een havenmeester. Daar liggen we echt wakker van.’
Bewustwording
Met Varen Doe je Samen is de afgelopen jaren al veel bereikt, zo bleek uit de presentatie van projectleider Rowena van der Maat. Toch neemt het aantal ongelukken toe. Dat komt vooral doordat het steeds drukker wordt op het water.
Wat echt nodig is om de veiligheid te vergroten, daarover was iedereen het eens, is bewustwording bij de watersporters. En dan vooral diegenen die maar af en toe varen of ‘voor wie de voorbereiding bestaat uit een groen kratje’. De groep met vaarbewijs, goede reisvoorbereiding en veel ervaring, kent de gevaren wel en past zijn vaargedrag daar op aan. Maar hoe bereik je de onbewuste watersporter, dat is de grote vraag.