- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekVaker samen? Nou, dat is gelukt!

Vaker samen? Nou, dat is gelukt! [Van de andere kant]

- Advertentie -

Delen

Drie jaar werkte Sander Willems als schipper in de binnenvaart. Een week op, een week af. Maar ze wilden wat vaker bij elkaar zijn, hij en zijn vriendin Vivianne Romeijnders. Nou, dat is beslist gelukt. Willems zei het varend leven vaarwel. Nu werken beiden bij Bunkerbedrijf Neptun. Dicht bij huis en toch nog steeds vlak bij het water. De twee wonen samen in het centrum van Nijmegen.

“Mijn partner is vier weken geleden ook hier aan de slag gegaan”, zegt Willems. Hij werkt nu vier maanden op de steiger als schipper-verkoper; zijn levensgezellin heeft de functie van veiligheidsdeskundige. Zes man personeel werkt er in totaal op de bunkersteiger. Inclusief de stagiair die voor een jaar aan het werk is gezet.
Willems: “Mijn ouders varen nog steeds en zijn hier klant. Niet omdat ik hier ben komen werken overigens.” Dit voor alle duidelijkheid. 40 procent van de klanten kent hij uit zijn varend verleden. Het is een loyale klandizie, dat kleine wereldje der binnenvaart.

Stadsvernieuwing
Of de schippers over drie jaar ergens anders hun waterslang, koperen sluiting of ducktape moeten kopen, staat voor Willems niet ter discussie. Hoewel voor de Neptun geen plaats is in de Nijmeegse stadsvernieuwingsplannen voor 2013, denken de rechters daar nu al heel anders over. Er blijft een ligplaats, die van Rijkswaterstaat is, maar de loopbrug denkt de gemeente te moeten verwijderen.

Sander Willems en zijn vriendin Vivianne Romeijnders zijn nu ook collega’s, bij Bunkerbedrijf Neptun. (foto www.manonbruininga.nl)

“We mogen wel blijven liggen, al passen we niet in de nieuwe plannen. We hebben aan een pendelbootje gedacht”, lacht Willems. “Maar dat is niet natuurlijk niet te doen. Tot aan de centrale toe geloof ik, inclusief de Honig-fabriek, moet alles weg.’
Kijk maar eens even naar bakboord, afvarig, en u kunt zich er een voorstelling van maken wat er allemaal gaat veranderen aan dat stuk waterfront, beste lezer. Strekkend van de portaalkraan op het hoofd van de Waalhaven tot aan de centrale.
Dingen moeten soms veranderen. Maar niet altijd naar ieders tevredenheid. Willems: “Ik wist dat eigenlijk al toen ik hier kwam werken. Ik geloof dat er weer een nieuwe weg ingeslagen wordt; dat het allemaal wel doorgaat voor ons.”

Niet toelaten
Maar dat overheden op dusdanige wijze plannen maken, valt niet goed. “Op deze manier gaat er heel wat bedrijvigheid verdwijnen. De hele bunkerbranche staat onder druk. Die zorgt er intussen wel voor dat de scheepvaart kan blijven varen. Als een klant opzij komt liggen, gaat deze Nijmegen in.” Om zijn inkopen te doen bijvoorbeeld.
De dienstverlenende functie van de steiger wordt aardig over het hoofd gezien, volgens Sander Willems. Om nog maar niet te spreken van de bunkerboten die midstrooms langszij gaan. “Die grote schepen varen natuurlijk dag en nacht, die hebben geen tijd om te gaan liggen. Maar heel veel bedrijvigheid hier heeft te maken met toeleveranciers in de regio, waar wij veel zaken mee doen – en waar de schippers ook hun spullen kopen. En in de winkel op het bunkerstation wordt natuurlijk ook het een en ander aangeschaft. Dat komt allemaal ten goede aan de Waalstad”, weet Willems zeker.
Als de plannen van de gemeente Nijmegen doorgaan – en die gaan door zoals het er nu naar uitziet – kan het natuurlijk niet zo zijn dat de stop uit een familiebedrijf getrokken wordt dat al 85 jaar bestaat. Dat gaat de derde generatie, die inmiddels al 25 jaar aan het roer staat, niet toelaten.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -