- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVVD en PvdA vragen: Hoe nu verder met afvalinzameling?

VVD en PvdA vragen: Hoe nu verder met afvalinzameling?

- Advertentie -

Delen

Hoe moet het nu verder met de inzameling van huisvuil en overig scheepsbedrijfsafval in de binnenvaart? Daarover hebben Lutz Jacobi (PvdA) en Betty de Boer (VVD) vorige week Kamervragen gesteld aan Melanie Schultz van Haegen. Ze vrezen voor een patstelling nu de ASV heeft aangegeven niet mee te werken aan het overleg met het ministerie over aanpassingen van het systeem, zoals dat wordt voorgesteld in de evaluatie daarvan.

Het onderzoek is uitgevoerd door Rebel, in opdracht van de minister van Infrastructuur en Milieu. Schultz van Haegen had die evaluatie bij de invoering twee jaar geleden toegezegd op aandringen van de Tweede Kamer.

In het deze zomer verschenen rapport concludeert Rebel dat het inzamelsysteem op de rijksvaarwegen kan blijven bestaan, maar wel verbetering nodig heeft om ervoor te zorgen dan meer scheepseigenaren een abonnement nemen. ‘Versie 2.0’ noemt het bureau dat.

 

Geen draagvlak

Jacobi en De Boer, beiden woordvoerder voor de binnenvaart in hun fractie, vragen de minister: “Is het waar dat de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) zich terug heeft getrokken uit het overleg met u over het scheepsbedrijfsafval? Zo ja, hoe zorgt u dat mogelijke maatregelen gezamenlijk en zorgvuldig worden uitgewerkt?”

De ASV heeft het ministerie inderdaad laten weten dat de vereniging “op geen enkele manier medeverantwoordelijk gemaakt wil worden aan een systeem wat misschien juridisch mogelijk is, maar volgens de ASV in strijd met de geest van het CDNI-akkoord is”.

 

Geen draagvlak

Volgens de vereniging is er nu geen draagvlak voor het systeem doordat het onterecht en slecht is. Dat draagvlak komt er dan ook niet als de suggesties van Rebel worden ingevoerd, meent de ASV. “Bovendien wil Nederland dit systeem het liefst internationaal maken. Ergo: dat de ons omringende landen dit ook op deze wijze gaan toepassen. Dat maakt de zaak niet beter.”

Vanwege het afhaken van de ASV vragen Jacobi en De Boer aan Schultz van Haegen wat haar plannen zijn voor het vervolgproces, “nu een belangrijke vertegenwoordiger van de binnenvaartondernemers (…) niet meer wenst mee te werken”.

 

Meer afvalcontainers

De Kamerleden van de regeringspartijen willen dat er meer containers (“of op betere locaties”) komen waar schippers hun afval kunnen afgeven En dat “in ieder geval bij de Volkeraksluizen en de Oranjesluizen”. Daarom vragen ze Schultz van Haegen of ze bereid is daar bij de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) aan te dringen. SAB is belast met de uitvoering van het systeem.

Verder willen Jacobi en De Boer weten wat de minister vindt van de suggestie van Rebel om “eventuele (tijdelijke) meerkosten” niet op de binnenvaartondernemers te verhalen?

“Bent u bereid serieus te kijken naar mogelijkheden om de abonnementsprijs te drukken, om zo meer schippers op het systeem aangesloten te krijgen? Zo nee, waarom niet?”

 

Gescheiden inzamelen

Ze vragen ook of Schultz van Haegen ervoor open staat om het inzamelsysteem zodanig aan te passen dat meer mogelijkheden ontstaan om afval te scheiden. Los van het milieuvoordeel vermoeden de Kamerleden dat het inzamelsysteem daardoor goedkoper kan worden, en de abonnementen voor scheepseigenaren dus ook.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -