- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTweede Kamer spreekt met minister Schultz over CCR-eisen

Tweede Kamer spreekt met minister Schultz over CCR-eisen

- Advertentie -

Delen

Vanavond bespreekt de Tweede Kamer met minister Schultz van Haegen of Nederland bij de CCR moet aandringen op afschaffing van de overgangsbepalingen van het ROSR. Ook de vraag of crisis nu wel of niet door België is aangemeld bij de Europese Commissie komt aan de orde.

De ASV hoopt dat de Tweede Kamer vanavond in het Algemeen Overleg minister Melanie Schultz-van Haegen opdraagt politieke druk uit te oefenen op de CCR om de overgangseisen van het ROSR terug te draaien of af te zwakken. Donderdag 28 november vond op initiatief van Tweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) een hoorzitting plaats. Daar spraken ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma, secretaris-generaal Hans van der Werf van de CCR en topambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Milieu over de kwestie.

Stapeling van eisen
De ASV betoogt al jaren dat eigenaren van kleine, oudere schepen stuklopen op de strengere overgangseisen, die eigenlijk bij nieuwbouw gelden. “Het probleem is dat de stapeling van eisen maakt dat je uiteindelijk nooit kan voldoen. Je investeert je een ongeluk en uiteindelijk belandt je schip op de schroothoop. Niemand wil het meer kopen want de kopers zitten met dezelfde problematiek. En ook de strohalm van de hardheidsclausule werkt niet.”

Crisisaanvraag
Duidelijkheid hopen de ASV en medestanders in België vandaag ook te krijgen over de vraag of nu wel of niet een crisisaanvraag is ingediend bij de Europese Commissie. Verwarring ontstond door een brief die minister Schultz vorige week naar de Tweede Kamer stuurde. Daarin schrijft ze de brief te steunen van de Belgische staatssecretaris Wathelet van Mobiliteit en Transport van 23 oktober aan Transportcommissaris Siim Kallas. In de alinea erna meldt ze echter dat Wathelet met zijn brief geen formeel verzoek heeft gedaan om de crisis in de binnenvaart uit te roepen. Dat had hij wel beloofd aan de Belgische binnenvaartorganisaties; met erkenning van de crisis zouden capaciteitsmaatregelen mogelijk worden.

Aanmelding
De ASV rekent erop dat de verwijzing van Wathelet naar zijn brief van 26 april, waarin wel de artikelen van de betreffende verordening staan, voldoende is. Ook Dimitrios Theologitis, hoofd Havens en Binnenvaart bij de Europese Commissie, zou tegenover een Belgische delegatie van binnenvaartbonden hebben bevestigd dat de aanmelding is gedaan.
De Belgische bond Ons Recht is er al even van overtuigd dat die aanmelding al is gedaan. Toch zijn er ook in Belgische binnenvaartkringen geluiden dat in het dossier dat is ingediend wel naar de crisis verwezen wordt, maar dat daarin niet expliciet gevraagd is om de verordening in werking te laten treden. Dat zou zijn om een opening te laten voor verder overleg met de EC.

Geen capaciteitsmaatregelen
Schultz van Haegen verwacht sowieso weinig van capaciteitsmaatregelen door de overheid. Zij stelt dat er noch op Europees noch op Nederlands niveau overeenstemming bestaat over de aanpak van de overcapaciteit. “Voor de aanpak van de bestaande overcapaciteit van grote schepen in het segment droge lading in Nederland betekent bovenstaande dat maatregelen zoals tijdelijk opleggen alleen onderdeel kunnen zijn van private afspraken tussen binnenvaartondernemingen en banken, uiteraard binnen de kaders van de mededingingsregels.” Daarmee verwijst ze naar de inspanningen van het Droge Lading Comité in Nederland.
Maatregelen waar de minister wel achter kan staan zijn die waar al op Europees niveau over gesproken wordt: versterking van de marktobservatie, heroverweging van de overgangsbepalingen voor de technische regelgeving van de CCR voor de Rijn (!), Europese ondersteuning van vergroening van de binnenvaartvloot en stimulering van samenwerking van binnenvaartondernemingen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -