Panteia/NEA gaat ervan uit dat de binnenvaart ondanks de economische recessie in 2012 haar transportvolume heeft kunnen vasthouden. Het onderzoeksinstituut verwacht dat die stabilisatie ook in 2013 blijft. Al is de min van 0,1 procent die de onderzoekers voorspellen wel slechter dan de groei van 1,4 procent die ze drie maanden geleden nog voorzagen.
Voor 2012 heeft Panteia/NEA de cijfers voor de Nederlandse transportsector behoorlijk naar beneden bijgesteld. Dit wordt veroorzaakt door een zeer slecht vierde kwartaal. Vooral het binnenlands vervoer, en dan met name in het wegvervoer, is daar debet aan.
Ook voor 2013 zijn de onderzoekers niet optimistisch: “Door het achterblijven van groei in Nederland en een verminderde besteding, zakt het binnenlandse vervoer licht in 2013.” Panteia/NEA rekent in zijn Korte Termijn Voorspellingen voor dit jaar op een krimp van het totale transportvolume van 0,3 procent.
Financiële malaise
Maar het vervoer over water zal daar niet veel last van hebben, denkt Panteia/NEA. “De verwachting nu is dat het eerste kwartaal van 2013 een lichte groei van de binnenvaartvolumes zal laten zien ten opzichte van een jaar eerder. Deze groei wordt voornamelijk door een toenemende export gerealiseerd.”
Het betekent overigens niet dat de binnenvaart er florissant voor staat, beseffen de onderzoekers. “Door de normale waterstanden en afnemende ladingstromen in 2012 is er een neerwaartse druk op de tarieven en steekt de financiële malaise bij binnenvaartondernemers opnieuw de kop op. De ondernemers hebben nu echter weinig financiële reserves. Het aantal binnenvaartbedrijven dat failliet is gegaan, kende in 2012 een scherpe stijging.”
Klappen bij wegvervoer
In tegenstellig tot de binnenvaart ging het wegvervoer er op achteruit. Na de zomer verwachtte Panteia/NEA herstel, zodat het wegvervoer de slechte eerste helft van 2012 nog kon goedmaken en over het hele jaar gerekend op een stabilisatie van het transportvolume zou uitkomen. Nu gaan de onderzoekers ervan uit dat het wegvervoer afgelopen jaar met 1,4 procent is afgenomen.
“De verwachte opleving van de economie in het derde en vierde kwartaal is niet uitgekomen. Voornamelijk in het binnenlands vervoer over de weg vielen de klappen. Als gekeken wordt naar de gehele wegvervoersector blijkt dat de volumes nog altijd lager zijn dan voor de crisis en daarbij zijn de vooruitzichten [voor] 2013 ongunstiger geworden. De rendementen van de vervoerders zullen door de druk op de tarieven niet snel herstellen na de moeilijke periode van de afgelopen jaren.”
Lichte groei bij spoor
Het volume bij het spoorvervoer bleef in 2012 ook nagenoeg gelijk. Voor dit jaar wordt een groei van 0,9 procent voorspeld. Dat is aanzienlijk lager dan de groei van 2,2 procent die drie maanden geleden nog door Panteia/NEA werd verwacht.
“Het eerste kwartaal van 2013 laat naar verwachting een lichte afname van het vervoerd volume zien. Deze afname is geheel te wijten aan het binnenlands spoorvervoer. De volumes liggen nog altijd onder het niveau van voor de kredietcrisis van 2008. Ook de tarieven zijn nog steeds niet terug op het niveau van voor de economische crisis. Intussen neemt wel de kostprijs van het spoorvervoer flink toe.”