- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTrafuco 7 haalt ‘goud’ op het Vuile Gat

Trafuco 7 haalt ‘goud’ op het Vuile Gat

- Advertentie -

Delen

De prestaties van de type C-tanker Trafuco 7 beloonde de jury overeenkomstig feilloze besturing, functioneren, unieke stijl en uitvoering met een “gouden plak”. Met de bunkering van zeeschepen als één van de firmadisciplines in de havens van België en Noord-Frankrijk, staat Trafuco NV uit Schelle (België) op het podium!

Trafuco NV tekent als opdracht­gever voor deze bij Shipyard Kladovo, 60 x 8,20 meter grote smeeroliebunkertanker die voor de wal bij De Groot Diesel Marine Services onder eigen beheer is afgebouwd. De firma kondigde in 2013 na ingebruikname van een eveneens nieuwe tanker, al aan dat er voor de bestaande Trafuco 7 vervangende dubbelwandige tonnage zat aan te komen.
‘We managen enkelwandig stap voor stap naar ‘t verleden, moderniseren en leggen hiermee ook het accent op veiligheid, efficiency en service naar onze klanten’, volgens Trafuco’s CEO Marc Van den Broeck. Zelf was hij bij de kiellegging in Kladovo en collegadirecteur Serge De Wolf (commerciële leiding, kwaliteit en veiligheid) ging een paar maal controleren hoe het schip in de spanten werd gezet. De Wolf: ‘Zelfs zonder scheepsbouwkennis zie je bij inspectie onmiddellijk de kwaliteit van deze werf. Uitstekend gewerkt met Gebr. de Jonge. Op tijd, zaken volgens overeenkomst en financieel correct.’

Eyecatcher
Eenmaal aan boord loodst de technische man van Trafuco, Maurice Lemmens, ons over zijn schip. Ofschoon het niet van hem is, voelt het wel zo. Trots dat ontwikkeling en uitvoering met support van onderaannemers uit eigen huis komt, wijst hij op de geheel nieuwe tekening, maar ook dat het toekomstgericht een type C is.
‘Surveyor William Sakko heeft aan de uitvoering zijn praktische bijdrage geleverd’, vertelt Maurice. Tijdens de bouw in Kladovo hield surveyor Nicolai van Bureau Veritas de vinger aan de pols, met als resultaat niet meer dan 3 millimter tolerantie ten opzichte van tekening. Ofwel: jachtbouw!
De dependance van PSI in Kladovo engineerde de leidingstraat aan dek. Niet zonder smile wijst Maurice op het looppad over het trunkdek voorzien van gelaste deknoppen.
De gesoigneerde Van Wijk-bunkergiek versterkt de indrukwekkende equipment die een smeeroliebunkertanker vraagt. Het manifold is met 32 aansluitingen (voor 16 tanks) hiervan de eyecatcher. Uitgifte of inname is dedicated bedienbaar. ‘We bewijzen aan klanten met het PreciControl en temperatuur compenserend meetsysteem van Tryges Alfons uitlevering tot achter de komma’, aldus Maurice.

Kobelt
We duiken de voormachinekamer in waar John Deere de energie levert voor de ladingpompen, de van Ballegooy-boegschroef, Heatmaster-ketel en last but not least het smeerapparaat van het merk Vogel, waarvan Scheepsherstellingen en Smeertechnieken Maurice Lemmens bvba dealer is. Dit apparaat produceert geen oversmering, gebruikt biologisch vet, wordt elektrisch aangedreven en plc aangestuurd achter het contact van de motor.
De telefoon claimt Maurice en we leggen koers naar het achterschip. De Groot Diesel Marine Services leverde en installeerde hier als onderaannemer een Cummins QSK 19 van 760 pk. De mannen van Leeuwestein zijn verantwoordelijk voor de elektrische installatie. Zij zitten nog kop voor in de lessenaar om de zenuwen van het schip in de juiste banen te leiden. Hierdoor is het bezienswaardige product van de DSB-timmerlieden nog niet voldoende fotogeniek.

(foto’s Johan de Witte)

Patrick Hoekstra van DSC zorgt voor motorbediening. Waarom het merk Kobelt?, vragen we hem. ‘Kobelt maakt gebruik van onovertroffen bronzen bestanddelen en roestvrij staal waar mogelijk. Het merk staat in de markt bekend om hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en scherpe prijs.’ DCS levert, verricht reparaties en verzorgt de internationale after-sales, mikt op precisie, duurzaam, flexibel en betrouwbaarheid.
‘Kobelt heeft Lloyds-keuring, is van onbesproken kwaliteit, heeft alles in voorraad en als plus een service die is afgepast op ondernemers’, wil Patrick nog wel even kwijt. Geen wonder dus dat de Trafuco 7 er met een ‘medaille’ vandoor gaat!

Trafuco NV
Vanuit Schelle wordt het transport van olie en chemische producten in tanks verwerkt evenals de behandeling van vaste stoffen in gesloten wagens. Er zijn opslagfaciliteiten, vervoer van gevaarlijke producten (ADR), overslag van zeecontainers en bunkering van zeeschepen. De Trafuco groep is een toonaangevende transporteur/industrie die met zo’n 220 medewerkers een jaaromzet draait van zo’n 30 miljoen euro. Door de verschillende marktsegmenten waarin het bedrijf actief is, is crisis voelbaar, echter remt geen progressie.
De Trafuco zal in maart te Antwerpen in gebruik worden genomen. Valerie Van den Broeck heeft de eer het schip te dopen.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -